S MLM, tedy multi-level marketingem nebo chcete-li síťovým marketingem, se určitě většina z nás někdy setkala. Jsem si jistý, že víte, jak tento systém funguje a také, že není potřeba vysvětlovat rozdíl mezi pyramidou, letadlem a MLM. Fakt je, že odvětví MLM dlouhodobě roste. Za posledních deset let vyrostl tento průmysl o 91 % a aktuálně zahrnuje obrat více jak 182 miliard dolarů. MLM vznikl v USA a momentálně je v tomto průmyslu zapojeno více jak 18 milionů Američanů. Světově je to pak něco přes 60 milionů lidí. Proč je MLM v trendu a proč tolik roste? Uvádím výhody a nevýhody tohoto odvětví, abyste si mohli udělat svůj názor.
Výhody:
Pasivní příjem – důvod číslo jedna, proč do MLM lidé vstupují. Jeho dosažení je nejen že reálné, ale hlavně vysoce zajímavé s ohledem na riziko, do kterého počítám hlavně investice a čas.
Vstupní investice – je minimální. Většinou se jedná o několik tisíc korun. Investice je určena výhradně k nákupu produktů. Je to spíše otázka toho, jestli pojedu na dovolenou k moři nebo se aktivně připojím k některé z MLM společností.
Riziko – riziko, které nás u MLM čeká je maximálně ztráta našeho času. A několik tisícovek, které máte ve vstupních produktech. Záměrně sem nepočítám “pověst”. Tu můžeme ztratit kdekoliv, protože to není otázka toho, CO děláme, ale JAK to děláme.
Koncept – spolu s produkty si kupujeme know-how. Je to, jako byste si koupili franšízu. U ověřené MLM se jedná vždy o prokazatelně funkční a ověřený model a ve chvíli, kdy do MLM vstoupíme, máme celé know-how k dispozici.
Podpora – ze strany našich obchodních partnerů (uplinů). V MLM existuje pouze win-win situace. Ničeho jiného se tady nedočkáme. Když se daří nám, daří se i našim uplinům. Ve chvíli, kdy se vám nedaří, naši uplini z toho nic nemají. Lidé “nad námi” mají tedy motivaci, abychom byli úspěšní, protože pro ně samotné to znamená vlastní prospěch.
Detailní znalost produktů – distributoři, kteří nejsou na začátku a mají zkušenost s danou společností, rozumí perfektně produktu, se kterým obchodují. Dokážou ho vysvětlit a doporučit hlavně díky svým zkušenostem a zkušenostem svých klientů, kterých mohou být v řadě případů stovky.
Rychlost růstu – u MLM je exponenciální. Růst není závislý jen na nás, ale na i na našich obchodní partnerech, díky kterým můžeme maximalizovat svůj čas. Je tedy jen a jen na nás kolik oslovíme lidí. Uveďme si příklad na franšíze. Koupíme si franšízu, dostaneme know-how a můžeme si ji v klidu provozovat. Ale už nemůžeme franšízu nabízet nikomu dalšímu (abychom z toho měli profit). V případě MLM si kupujeme “mikro franšízu” a je pouze na nás, kolik dalších jich vytvoříme, resp. z kolika dalších budeme profitovat.
Sítě – žijeme v informačním věku a v době sítí. Pokud nikdy nechceme být v síti, vyndejme si peněženku a podívejme se na všechny věrnostní a bonusové karty. Jsme v tolika sítích, jen o tom nevíme. Facebook, Twitter a LinkedIn – to jsou asi nejznámější sociální sítě. Každý den, kdy cokoliv zveřejníme, okomentujeme apod., vyděláme dané síti peníze. Otázka není, jestli chceme být v síti, správná otázka je z jaké sítě chceme mít provize.
Kariérní růst – každá MLM společnost má svůj kariérní program (kompenzační plán) s jasně danými kritérii, co potřebujeme splnit. Je pouze na nás, na jakou úroveň se chceme dostat. V MLM nás nečeká žádné výběrové řízení, žádný arogantní HR. Je to jen na nás, prostě si vybereme, kam se chceme dostat a potom plníme kroky potřebné k námi vytoužené pozici, resp. příjmu.
Duplikace – za jednou vykonanou práci dostáváte zaplaceno opakovaně. Uvede na příkladu, kdy najdeme obchodního partnera, kterému předáme veškeré svoje know-how a dáme mu podporu. Ve chvíli, kdy takový náš obchodní partner získá zkušenosti, duplikuje tento model dále – bez naší přítomnosti a potřeby!
Nevýhody:
Produkce – ano, produkci schválně uvádím do nevýhod. O tom tenhle model je. Ve chvíli, kdy jsme produktivní, je tento model perfektní a je to naše obrovská výhoda. Naopak ve chvíli, kdy produktivní nejsme, je to cesta do pekel. Pokud jste člověk spokojený v zaměstnání a líbí se vám stejný plat po dobu 40ti let bez závislosti na tom, jestli pracujete 2h nebo 12h denně, pak to upřímně není nic pro vás.
Pověst MLM – lidé si velmi často zaměňují regulérní MLM s letadlem nebo pyramidou (což jsou nelegální modely). To je způsobené hlavně neznalostí. Ve chvíli, kdy se zeptáte většiny lidí, aby vám vysvětlili rozdíl mezi MLM a letadlem/pyramidou, absolutně neví.
Nekorektní distributoři v MLM – podle mě největší nevýhoda MLM, zatím. Souvisí dost s pověstí, ale jsou to bohužel někdy (ne vždy) distributoři uvnitř MLM, kteří tento koncept nešíří korektně. Lidé, kteří používají manipulativní techniky, nepravdy a záměrně nepodávají objektivní informace, lidé s vidinou rychlého a jednoduché zisku peněz. Ostatně, pokud si myslíte, že MLM je o rychlých a jednoduchých penězích, pak jste úplně na omylu. Díky takovým distributorům má řada lidí s MLM negativní zkušenost. Mě tohle mrzí, ale je to tak. Moc bych si přál, aby se na to člověk, který má negativní zkušenost s distributorem (nikoliv produktem/společností) díval podobně jako na to, když v jeho oblíbené restauraci zrovna obsluhuje nepříjemný číšník – jen kvůli němu nemůže říct, že celé pohostinství je špatné.
Pro mě MLM jednoznačně znamená budoucnost obchodování a to hlavně díky možnosti tvoření vlastních organizací, které jsou jen a jen naše. Nikdo nám je nevezme a které v konečném důsledku generují velmi zajímavý pasivní příjem.