Rok 2016 bude co se virtuální reality (VR) týká minimálně hodně zajímavý. Tvůrci VR souprav budou kompletně měnit očekávání spotřebitelů a jejich zkušenosti.
Představte si, že jste právě uprostřed vašeho večerního běhu, když se najednou ocitnete uprostřed zombie apokalypsy. Zpoza stromů se objevují zombies, kteří nechtějí nic jiného, než slupnout váš mozek k večeři. Rutinní běh se náhle mění v boj o přežití a vás nezajímá nic jiného než dostat se domů, aniž by se vás jakákoliv z těch plížících se věcí dotkla.
Tohle je více než fantazie. VR startupy se chystají vytvořit pro spotřebitele nové zkušenosti jako je např. zmiňovaná zombie apokalypsa, kdy do reálného světa dodávají nejrůznější vizuální prvky, které dokážou každodenní rutinu obrátit v dobrodružství nabité adrenalinem.
Možná vám to zní jako hudba daleké budoucnosti, ale je to velmi rychle se blížící skutečnost. Několik VR startupů naplno pracuje na vytvoření technologií, které nám tuto virtuální realitu umožní – a rok 2016 je pro ně klíčový. Jako další pokroky v roce 2016 můžeme očekávat např. společnosti orientované na spotřebitele, které budou uvádět nejpokročilejší VR soupravy. Právě ty umožní lidem daleko více se ponořit do dokonalé virtuální reality.
Mezi velké společnosti, které tlačí virtuální realitu dopředu, patří samozřejmě Google s jeho nízkonákladovou VR soupravou. Nicméně daleko dražší verze vycházejí také a mají je na starosti společnosti jako Sony, jehož nový Play Station přichází s nejmodernější VR soupravou. Dále se očekává, že Samsung se svými Gear produkty a HTC Vive, stejně jako menší společnosti, budou hrát klíčovou roli ve vývoji VR.
Přes to všechno je maximálně důležité, aby se nic z toho neuspěchalo. Pro VR bude rok 2016 obrovský skok. Musíme si uvědomit, že VR zahrnuje stovky, ne-li tisíce pohyblivých částí, které je potřeba dokonale pospojovat, než se virtuální realita stane fenoménem pro masový trh. V neposlední řadě je potřeba i přesvědčit spotřebitele, aby si VR soupravu koupili, což nemusí být vždy jednoduché, vzhledem k ceně VR soupravy, která se bude pohybovat kolem 500 dolarů.
„Uvidíme, jak budou tyto VR soupravy přijaty trhem, bude to běh na dlouho trať,“ říká Nizar Tarhuni, VR analytik z Pitchbook. „Obsah musí být bezchybný, technologie se musí neustále vyvíjet a cena musí klesat. Jedině tak dojde k přijetí masovým trhem,“ dodává.
Jeden z VR startupů, v kalifornii založený NextVR, velmi usilovně pracuje na vytvoření streamování obsahu virtuální reality, jako je třeba Laguna Beach, a dále sportovních akcí. NextVR byl založen v roce 2009 jako koncern poskytující 3-D televizní vysílání a v roce 2012 byl změně na čistokrevnou VR společnost. Od té doby získal na investicích něco kolem 35 milionů dolarů od investorů do rizikových kapitálů jako Formation 8 a Time Warner Investments.
NextVR uzavřelo partnerství s Turner Broadcasting a NBA k živému vysílání verze virtuální reality basketbalu, pro spotřebitele se soupravami Samsung Gear. „Jsme jediní, kteří dělají živé akce a dokáží zachytit virtuální realitu tímto způsobem,“ říká David Cole, spoluzakladatel NextVR.
V nadcházejících letech se od virtuální reality očekává, že se promění v rozšířenou realitu (představte si to jako dokonalý hologram), kde nebudete mít šanci rozeznat promítaný obraz od skutečné reality. Společnost Magic Leap, která je nejvíce spojovaná s rozšířenou realitou, se k tomu odmítla vyjádřit. Nicméně Tarhuni tvrdí, že společnost pracuje na myšlence vyvinutí zařízení, které vytvoří dokonalé holografické obrazy na reálném prostředí svých uživatelů. Magic Leap získalo 600 milionů dolarů od investorů do rizikových kapitálů jako je Google Ventures a údajně je kousek od 1 miliardy dolarů od více investorů do rizikových kapitálů, včetně čínské společnosti Alibaba.
Fanoušci virtuální reality se mají opravdu na co těšit. I když se předpokládá, že to nejlepší z VR přijde v průběhu následujících dvou až tří let, je nezpochybnitelné, že rok 2016 s sebou ve virtuální realitě přinese řadu neočekávaných možností.