fbpx

2 dubna

V práci se mu nelíbily podmínky, tak založil vlastní firmu.

0  comments

Tomáš Drobílek je můj florbalový spoluhráč a kamarád, milující otec své rodiny a zarputilý podnikatel. A vidíte – žádný mediálně známý miliardář, ale skvělý člověk. Tomáš, jednatel a obchodní ředitel firmy Cetos cz s.r.o., která je výrobce oken a dveří. Právě on mě inspiroval svým podnikatelským příběhem, obchodním uvažováním a férovým vystupováním. A tak jsem ho pozval na jeho oblíbenou kávu, abych mu položil otázky „na tělo“.

 

Tomáši, kde se v tobě vzala ta odvaha a elán udělat svému bývalému zaměstnavateli konkurenci?

Asi prvotním impulzem bylo několik personálních změn v předchozí firmě, kterými začalo období neshod s bývalým zaměstnavatelem, a tím i jiný pohled na obchod a systém řízení výroby. To byl hlavní důvod k tomu podstoupit to riziko, abychom se postavili na vlastní nohy a začali podnikat v oboru, který byl ve své době stále ještě na vzestupu a v kterém jsme měli hlavně určité zkušenosti.

 

Jaké byly začátky?

Začátek samozřejmě nebyl jednoduchý, asi jako pro většinu podnikatelů, kteří chtějí jít cestou dlouhodobého podnikatelského záměru. Byl to skok někam do neznáma, kde se zatím nikdo z nás, kdo jsme firmu založili, nikdy plně nepohyboval, natož aby někdo věděl, jak vůbec řídit danou společnost s několika desítkami zaměstnanců. Stálo to zprvu hodně sil a hlavně volného času, kdy jsem neřešil, jestli je zrovna úterý či neděle. Ze začátku jsme pouze nakupovali a následně prodávali, ale jelikož jsme si svůj výrobek chtěli i sami vyrobit, bylo nutné obětovat další čas k tomu, aby bylo docíleno kvalitního zázemí pro dílenskou výrobu. To se nám s úspěchem po roce povedlo, dílnu jsme plně vybavili jak stroji, tak kvalitními zaměstnanci, a tím připravili společnost na další krok dopředu.

 

Nelituješ toho? Udělal bys něco jinak?

Určitě toho nelituji. Bylo to těžké rozhodnutí, ale je dobře, že takové bylo. Dnes můžu říct, že se ta spousta dřiny, stresu a starostí vyplatila a že jsme dosáhli něčeho, co je vnímáno kladně i pro spoustu dalších lidí v podobě spokojených zákazníků.

 

I přes náročnou práci jsi se neustále věnoval sportu?

I když začátky byly náročné hlavně na čas, zůstal jsem i přesto věrný sportu, díky kterému jsem se mohl odreagovat od všech starostí a načerpat nové síly na další náročné dny. Ze všech sportů mi bohužel na úkor času zůstal už jen florbal, kde jsem našel spoustu dalších skvělých lidí a kamarádů. Dodnes mi jsou všichni oporou, spolu s celou mou rodinou, ve které mi největší radost a pozitivní energii dodávají hlavně moji tři skvělí synové.

 

Jak vnímáš svoji konkurenci?

Velice pozitivně. Kdyby nebyla, tak vlastně ani nevím, jestli naše výrobky jsou dobré či nikoli. Díky ní dokážu říct, že stále ještě nabízíme něco navíc, čímž zaujmeme koncového odběratele na tolik, že si vezme kompletní výrobek včetně služeb od naší firmy.

 

Jaký přístup máš ke svým zákazníkům?

Snažíme se, aby náš zákazník byl spokojen od začátku až do konce. Tedy od prvotního kontaktu v podobě cenové nabídky, přes osobní jednání v kanceláři, až po samotnou montáž na stavbě. Tedy zjednodušeně řečeno, kvalitní dílo nedělá pouze výrobek, ale i práce s tím spojené, které končí důkladným úklidem a předáním konečnému uživateli.

 

Přemýšlíš často nad svými zaměstnanci?

Zaměstnanci jsou jedním z hlavních prvků ve firmě, jelikož bez nich by firma nefungovala a naopak. Je z praxe dáno, že pokud bude zaměstnanec spokojený, bude odvádět vždy lepší práci, než ten, který bude mít pocit, že je jakýmkoli způsobem ošizen. A naším cílem je odvést vždy bezvadné dílo, proto motivace zaměstnanců je důležitá.

 

Můžeš jako jednatel s klidným svědomím říci, že jste ekonomicky smýšlející firma?

Tím, že jsme na trhu již čtrnáct let zatím bez jakýchkoli problémů, můžu říct, že určitě. Od počátku jsme nic nepodcenili a všechny vydělané peníze šly pouze do rozvoje firmy, aby bylo docíleno dobře fungující společnosti s vlastní výrobou. Jelikož je každým rokem ekonomická situace jiná, v závislosti na sinusoidě ve stavebnictví, nelze bezhlavě rozhazovat ani dnes. Pokud se v silných letech nějaké finanční prostředky vydělají navíc, investujeme je nadále do rozvoje firmy, kde je stále co vylepšovat, nebo se případně obnoví vozový park. Ne však žádná Ferrari, jak by si někdo třeba i myslel, ale vozy komfortní a bezpečné, za rozumnou cenu. Nikdo totiž neví, co bude za rok a je důležité mít vždy nějakou rezervu, kterou lze použít právě v těch letech slabších, která můžou přijít kdykoli.

 

Co bys poradil lidem, kteří jsou třeba v podobné situaci, jako jsi byl tehdy ty?

Určitě bych poradil nebát se jít za svým cílem a nenechat se odradit od prvotních malých neúspěchů. Důležité je ale stát celou dobu oběma nohama na zemi a nemít vidinu rychlého zbohatnutí, jelikož to mnohdy vede rychle do záhuby. Konkurence je ve všech oborech a odvětvích velká, ale není nereálné se v ní prosadit. Důležité je prvotně přijít s nápadem, jak se od konkurence nějak odlišit a zaujmout, abychom dokázali přesvědčit koncového zákazníka, že právě náš výrobek je pro něj ten nejlepší. Pokud půjdeme do boje se stejným výrobkem bez nápadu, který ničím nezaujme, pak je to boj dá se říct předem prohraný.


Jak jsem říkal již na začátku, opravdu jsem nepotřeboval poznat příběh a praktiky miliardáře z bulváru či jiných více či méně seriózních médií. Takový miliardář by se mnou neztrácel svůj čas, no ani vteřinu. Ale já jsem za to rád! Protože jsem měl možnost „dát řeč“ s rozumnou osobou, která se nebojí „praštit do stolu“, makat, jednat a mít se přitom dobře. Takový může být kdokoliv z nás. A takto smýšlíme i my v redakci a snažíme se vám přinášet postřehy od takových báječných podnikatelů, jako byl například dnes Tomáš Drobílek.


Tags


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch

Name*
Email*
Message
0 of 350
>

Privacy Preference Center