Stalo se vám už někdy, že jste potkali úspěšného podnikatele bez vysoké školy?
Určitě ano.
Tito lidé opustili brány školy a vydali se proti proudu davu. Nasbírali mnohem více zkušeností ze života než ze školních lavic. A dodnes jsou za to rádi. Výjimkou určitě jsou obory, kde VŠ musí být.
„Život je skvělý učitel, pokud nepochopíš lekci, zopakuje ti ji.“
Hodně úspěšných podnikatelů šlo na VŠ a nedostudovalo ji. Třeba Steve Jobs, Bill Gates a plno dalších. Je to určitě i velká životní zkušenost. Kdo chce být dnes součástí systému, tak chce jít na VŠ. Určitě se také najdou výjimky, někdo jde na VŠ a nejde s davem. Jsou profese, ke kterým musíte mít k vašemu podnikání VŠ – např. právníci, doktoři soukromých klinik, architekti a další. Pro podnikatele, kterému stačí k podnikání jeho středoškolské vzdělání, je dalších 5 let strávených v zastaralém školním systému moc. Radši si už budují firmu a učí se ze svých materiálů, jak vést firmu.
Hodně užitečné je navštěvovat různé semináře o podnikání, marketingu a jiné. Radši se naučí všechno to, co potřebují oni sami než na VŠ, kde se 40% věcí učí úplně zbytečně. Ti, kteří už nepotřebují od příslušných orgánů nějaké další vzdělání na VŠ, už rozjíždí svoji firmu. VŠ berou jako ztrátu času. Vystudovat něco trvá 3 až 5 či 6 let. Za tu dobu si už mohou pracovat na svém jméně, pokud ví, co chtějí, a stačí jim jen střední škola. A když jim je 20-30 let, dovolit si takovou časovou ztrátu je prostě nežádoucí.
Zde je pár užitečných tipů, jak mohou začínající podnikatelé získávat informace:
Semináře
Návštěva různých seminářů se může spoustě lidem zdát jako něco pod jejich úroveň. Nikdy tomu tak není. Hodně se tam naučíte. A nebojte se, vedoucí semináře se na vás nebudou dívat nijak špatně. Budou rádi, když přijdete a vypustí do světa lidi, kteří vědí, jak nyní lépe vést firmu. Těchto seminářů je spousta v různých odvětvích. Doopravdy stojí za to je navštívit.
Knihy
I v knihách se můžeme hodně naučit. Existuje mnoho úspěšných autorů podnikatelů, kteří doopravdy vědí hodně o tomto oboru a nebojí se podělit s vámi o tyto zkušenosti. Některé zde můžeme vypsat: Robert Kiyosaki, Napoleon Hill nebo Dale Carnegie.
Existuje jich ještě opravdu hodně. V knihkupectví naleznete knih s tématikou podnikání převeliké množství.
Související článek: 10 knih, ze kterých si vybere každý
Kontakty
I to jsou informace. Pokud máte hodně důvěryhodných kontaktů, dostane se k vám úplně všechno, ani někdy nevíte jak, např. zlevnění materiálu, ze kterého vyrábíte, nástup nové techniky, obchodních partnerů a jiné. Dělat si dobré kontakty u obchodních partnerů nebo informátorů je jeden ze základů podnikání.
Zkušenosti
Ty nasbíráte časem v podnikání nebo se s vámi o některé někdo podělí. Hlavně se nebát selhání. Z toho se berou nejlepší zkušenosti.
Úřady
I úřady ve vašem okolí vám mohou hodně pomoct. Když vám budou chybět kvalitní zaměstnanci, hodí se mít dobré vztahy například s Úřadem práce. Z úřadu by se vám mohli ozvat dříve než ostatním firmám, že by pro vás byl tento člověk jako dělaný.
Je fajn mít také dobré vztahy s vašimi účetními, právníky, investičními poradci a celou škálou lidí. Nikdy nevíte, kdy vám mohou ve špatných chvílích podnikání pomoci.
O podnikání se vedou různá témata. Jedni vás budou učit, že podnikání jsou jen starosti, a druzí, že je to úžasný životní styl. Ale úspěšné podnikání vás jen tak ve škole nenaučí. To se musíme naučit my sami s našimi prostředky. Ve škole se naučíme, jak jít perfektně s davem. A to my určitě nechceme!