Tajemný maloobchodní guru s impozantním majetkem, o kterém většina lidi ani neví, přitom při vyslovení slova Zara se rozzáří oči nejedné ženě. Řeč je o Amancio Ortegovi, který patří mezi prvních 5 nejbohatších lidí světa. Při svém podnikání se především snaží udělat radost svým zákazníkům. Důraz klade také na vztahy s klienty, v nichž se snaží zaměřovat na to, co chtějí a uplatnit tak zákon reciprocity, že i oni mu začnou pomáhat, aby získal všechno, co chce. Dáváním se spustí proces dostávání.

Španělský zakladatel koncernu Inditex, vlastní více než 6 600 obchodů v 88 zemích po celém světě, kde patří nejoblíbenější značky, jako jsou Zara, Bershka, Pull & Bear, či Massimo Dutti.

Toto rozsáhlé impérium vybudoval téměř z ničeho. Pochází z chudé rodiny, kde mu nebylo dopřáno ani středoškolské vzdělání pouze tvrdá práce. Už od 13. let začal pracovat v módním byznysu jako poslíček ve firmě vyrábějící luxusní oděvy. Později pracoval jako pomocník při výrobě oblečení, a skvělou prací to nakonec dotáhl na vedoucího obchodu s oblečením.

V roce 1963 se už Ortega vydává na vlastní cestu a zakládá Confecciones GOA (zkratka představuje jeho první písmena Ortegových jmen – celým jménem se jmenuje Amancio Ortega Gaona), která vyrábí spodní a noční prádlo. Jeho úspěšná cesta se začíná pomalu rozbíhat.

Ortega si při své práci všiml důležité věci: malé procento lidí má dostatek peněz, aby si mohli dopřát luxusní oblečení. A tak dospěl k myšlence vyrábět módní oblečení za relativně nízké ceny.

Jeho první obchod Zara byl otevřen v roce 1975 v rodném městě La Coruni. Zara představovala nový fenomén na španělském módním trhu. Ortega přináší cenově dostupnou módu vysoké kvality, která je inspirována vkusem, praním a životním stylem mužů a žen. Jeho skvělé prodeje dospěli k tomu že, v roce 1985 Ortega vytvořil koncern Inditex (Industrias de disent textil). Tato skupina maloobchodů se rychle zařadila mezi největší módní značky na světě, pouze GAP a HM vyrábí větší množství oděvů.

Hlavní filozofií společnosti byl jedinečný obchodní model, nazvaný “rychlá móda” je řízen dvěma klíčovými prvky: dát zákazníkům to, co chtějí a tak rychle, jak je to možné. Se svou neutuchající vytrvalostí se zaměřoval na kontrolu všech fází výroby od jejího začátku až po samotný prodej zákazníkům. Věřil, že pouze tak objeví skryté nedostatky, které může vylepšovat a tak zajistit zákazníkům nižší ceny.

Mezi 5 jednoduchých pravidel, kterými si Amancio Ortega vybudoval celosvětově požadované módní značky, patří:

1. Rychlá výroba

Požadoval, aby obchody Zara měnili své zásoby dvakrát týdně a objednávky dorazili do 48 hodin. Přímá výroba oděvů z kreslících prken designérů, která putovala až na pulty obchodů, přinesli náskok Zary před konkurencí.

2. Stále nové designy

Velmi často měnila své designy, čímž určitým způsobem nutila zákazníky, aby chodili častěji obdivovat nové zboží. V případě, že se z nějakého designu stane trhák, je velmi rychle schopna reagovat na poptávku a také v případě neúspěchu nějakým navrženého designu nedrží velké množství oblečení na skladě, což by později mělo za následek, jeho prodej se slevami.

3. Kvalitní manažeři

Velký důraz kladl na zaškolení kvalitních manažerů, kteří měli na starosti detailně sledování, co se nejvíce prodává, ale také co zákazníci vyhledávají a požadují.

4. Důvěra, kterou vkládal do domácí pracovní síly

Nepoužívá levnou pracovní sílu z rozvojových zemí, ale umožňuje pracovat hlavně domácí pracovní síle ve Španělsku.

5. Reklama

Skvělým přínosem v jeho rychlém pokroku je reklama. Jenže nejde o klasickou reklamu jako obvykle přes různá média. Spoléhal se však na to, že zprávy o kvalitě jeho oblečení se budou šířit mezi lidmi samy.

V roce 2001 Ortega uvedl Inditex na burzu, a okamžitě se stal nejbohatším Španělem. Hodnota společnosti přesahovala přes osm miliard dolarů. Nicméně to není všechno, čemu se věnuje Ortega. Mezi jeho další podnikatelské oblasti patří například investičně fondy také vlastní 5% podíl v Banco Pastors, který je jeden z největších finančních ústavů ve Španělsku.

V současnosti i přes jeho vysoký věk, který se blíží k 80. se stále snaží firmu aktivně řídit. Kontroluje nové modely od různých designérů a rozhoduje, co se dostane na trh. Přestože je síť maloobchodů globálně známá, on si své soukromí velmi hlídá a nepodává žádné rozhovory pro novináře a také se neúčastní oficiálních akcí. I z tohoto důvodu ho můžeme nazvat tajemný maloobchodním guru.

Právě jste dočetli první díl ze série článků o nejbohatších lidech planety. Každé úterý se můžete těšit na nový článek z této rubriky.