Marketing je hodně skloňované slovo. Co to vůbec je marketing a jaké aktivity do něj lze zahrnout? Jsou nějaké univerzální rady a tipy, které mohou podnikatelé využít?

Zdeněk BlažekJe konzultantem a expertem na strategický marketing, kde se detailně zabývá fungující marketingovou optimalizací. Marketingu se věnuje 8 let. V roce 2015 na základě dlouhodobě dosahovaných výsledků ve strategickém (360) marketingu získal ocenění Czech Marketing Awards a stal se tak nejlepším marketérem uplynulého roku. Zdeněk bude jedním z prezentujících na akci Fenomén značky – PKM pro podnikatele, která se koná 11. 10. a Svět úspěšných je jejím mediálním partnerem.


Zdeňku, jaká je tvoje definice marketingu?

Marketing je něco, za co je zákazník ochoten rád zaplatit v případě, že k tomu byl vyzván. Laicky řečeno, marketing je pro mě základ každé rovnice, kde na konci najdeme uspokojení potřeby zákazníka. Já v marketingu hledám pozitiva. Proto je marketingem to, čím zákazník vnímá přidanou hodnotu výrobku nebo služby, kterou potřebuje.

Jaké všechny aktivity bychom do marketingu mohli zahrnout?

Musíme tam zahrnout všechny aktivity spojené s naším byznys plánem. Důležitým dokumentem každého podnikatelského plánu by měl být i marketingový plán, který vychází z marketingové strategie a říká nám  kde, co, za kolik a komu prodáme a kolik na tom vyděláme. Do marketingových aktivit dnes můžeme zahrnout vše od vizitek přes nákladné kampaně v nejrůznějších mixech, až po proslov k zaměstnancům na vánočním večírku.

V jaké fázi podnikání je dobré začít marketing a marketingové aktivity začít řešit?

Doporučuji jednoznačně na samotném začátku. A možná ještě lépe, vůbec bych se nepouštěl do podnikání, pokud bych ještě před tím neřešil marketing a neměl pro sebe jasné marketingové aktivity, které musím již od startu začít dělat. Jen takový marketingový plán nám může usnadnit spoustu času i peněz, tedy pokud je dobře zpracovaný a reflektuje naši činnost s vizí či posláním podnikatele. Marketingový plán vám zaručí, že rapidně snížíte rizika podnikání své firmy. Nejenže si zajistíte stabilní prodeje a do budoucna vyšší zisky, ale zároveň přispějete k plnění dlouhodobých cílů své firmy. Budete soustředit svůj marketing tam, kde vám přinese nejlepší možné výsledky. Nebudete zbytečně plýtvat penězi na nefungující nebo trendy marketingové aktivity, které vám nedávají smysl nebo jim nerozumíte. Zjistíte, jak využít svých silných stránek a jak se díky nim snáze prosadit proti své konkurenci. V neposlední řadě lépe porozumíte svým zákazníkům a jejich potřebám. Vy vlastně svého zákazníka budete znát, jako kdyby to byl váš „kamarád“. Ano, můžete to vše udělat kdykoliv potom, ale šanci máme v podnikání většinou pouze jednu, tak proč ji nevyužít.

Dá se říct, jaké je marketingové minimum, které by měl každý podnikatel znát a dělat?

Rozhodně by se mělo začínat vizí nebo posláním podnikatele. Proč se do toho vlastně pouští. Každý chce něco jiného, každý má jiné plány a podle těchto hodnot se teprve dostaneme k marketingové strategii a následně marketingovému plánu. V tomto plánu bychom měli být schopni odpovědět na otázku jaké produkty nebo služby nabízíme, zda známe našeho zákazníka a za jakou cenu mu prodáváme. Jestli nástroje naší propagace cílového zákazníka vůbec osloví, nebo jestli je zákazník s našimi produkty spokojen a jak o něj pečovat. Pokud půjdeme selským rozumem, pak bychom se měli ptát na otázky: Kdo je moje značka, pro koho to dělám, kde je moje cílová skupina, jak k ní komunikuji, kdo jsou moji konkurenti a jak se od nich odlišuji. Nebo stačí navštívit PKM pro podnikatele a všechno podstatné se dozvíte z první ruky.

Liší se marketingové aktivity podle oborů podnikání?

Ano i ne. Liší se hlavně ve vztahu, zda jde o B2B nebo B2C byznys. My marketéři však ve většině případů finální rozdíl nevidíme, protože pořád jde o marketing vůči lidem, tedy B2H (Business to Human). Ale ano, v českých podmínkách jsou jisté diference, které je nutné respektovat.

Podle tvé zkušenosti, co nejčastěji podnikatelé řeší?

Ve většině případů jsou to obavy z velkých rozpočtů na marketing, respektive chybějící marketing obecně. Marketing je pořád v dnešní době vnímán jako něco, co musí být drahé, co zabere spoustu času, co musí řešit spousta lidí a co se nedá měřit nebo pochopit. Ano, chápu jejich obavy, ale ve většině případů říkám, že kvalitní marketingový plán je vázaný na lidi, rozpočet, marketingové kanály a priority. Pak jde všechno snáz. Důležité je se toho nebát.

V dnešní době internetu a sociálních sítí, co teď nejvíc funguje? Co by mohli podnikatelé zkusit?

Facebook. Jednoznačně. Už to dávno není místo převážně náctiletých děti bez životních hodnot. Facebook urazil obrovský kus cesty a letos slaví deset let na trhu. Jen za poslední dva roky nadělil marketérům tolik možností, že z toho až srdce radostí zaplesá. Facebook dnes směle konkuruje také televizi a s jeho zaměřením na video se letos ještě dočkáme příjemných změn. O tom, že porazí YouTube si už šeptají vrabci na střechách. Už jenom videoreklama na mobilu má v průměru o 82% větší zaujetí než ta televizní. Zkuste proto mobilní video na Facebooku a vytvořte kvalitní obsah exkluzivně jen pro Facebook, který bude z pohledu výkonu i ROI daleko zajímavější než klasické ATL kampaně. Za mě říkám, věnujte se Facebooku naplno a máte vyhráno.

A co fenomén blogerů a Youtuberů? Stále je to na vrcholu, nebo už tento boom skončil?

Fenomén těchto skupin „umělců“ ještě neskončil. A jen tak neskončí. Primárně oba fenomény pořád generují poměrně dost obsahu, který stále funguje. Ano, boom blogerů není dnes tak silný jako Youtuberů, ale tzv. influencer marketing teprve začíná a je nutné si na něj zvyknout a jako první ho umět správně využít. Obecně ale říkám upozornuji na spolupráci s Youtubery, může se to obrátit proti vám. Stačí se podívat, co dokáží Youtubeři mezi sebou a pak je jasné, jakou moc v oblasti internetu mají v rukách. V takových chybách pak ze dne na den mizí celé roční marketingové rozpočty.


Pokud vás marketingové téma zajímá a chtěli byste se dozvědět víc, přijďte 11. 10. na akci s názvem Fenomén značky – PKM pro podnikatele.

Marketingové minimum pro podnikatele bude jednou z prezentací a dozvíte se spoustu praktických rad a tipů, novinek  a důležitých informací, které byste jako podnikatelé měli vědět a znát.

Dalšími tématy jsou právní a komunikační minimum pro podnikatele.

Svět úspěšných je mediálním partnerem této akce.

FB: Fenomén značky 

Web: Fenomén značky 

Přihlásit na akci se můžete na emailu registrace@fenomen-znacky.cz nebo na odkazu ZDE


Pokud vás zajímá, jak v sobě jednou provždy probudit tolik potřebnou odvahu a chcete si přečíst inspirativní příběhy osobností, které samotnou odvahu našly a využily ve svůj prospěch, čehož jsou důlazem jejich reálné výsledky, neváhejte si objednat naše nové, v pořadí již 4. vydání magazínu Světa Úspěšných, které je i tentokrát plné exkluzivního obsahu.


Související článek: Právní minimum pro podnikatele
Související článek: Komunikační minimum pro podnikatele

 

Odkazy na podobné články: