„Mám to udělat hned, nebo to nechám na později? Mám na to odpovědět hned, nebo mě později napadne lepší odpověď?“ Tyto otázky si pokládáme denně v práci i mimo ni. Zásadními aspekty našeho rozhodnutí se stává podstata, důležitost a termín potřebných úkonů. Pokud máte své účinné zásady, postupy či rituály, tak se nad tímto textem můžete třeba jen zamyslet. Pravda je to, co funguje. A každý má své pravdy.
Kdy čistit stůl
Jednoduché záležitosti jako je třeba běžná administrativa vyřešte na začátku, nebo na konci pracovní doby. Na začátku pracovní doby splníte několik záležitostí, které nemusíte nosit v hlavě a můžeme si je odškrtnout. Před odchodem z kanceláře můžeme udělat to samé. Za celý den náš mozek přemýšlel dost, tak můžeme rychle projít denní agendu a odcházet domů s dobrým pocitem splněných úkolů.
Cestou do, nebo z práce můžete v MHD projít maily, kalendář, diář, plánované body. Lze na doručené zprávy rychle odpovědět, přeposlat mail, přesunout mail do příslušné složky, která se nemusí řešit urgentně? Jednoduše takto čiňte. Pokud bude potřeba něco vyřešit urgentně, máte možnost reagovat. Takto si vyčistíte svou elektronickou komunikaci a nebude vás znervózňovat pohled na počet nepřečtených zpráv.
Tímto stylem dodržíte termíny, z čehož nebudete mít žádné problémy, sankce, naopak budete klidnější s vnitřním pocitem, že to máte za sebou. Rychlostí můžete dát najevo svůj zájem vůči ostatním, „šplhnete si“ u vašeho nadřízeného nebo obchodního partnera. A to se vyplatí!
Čistit stůl nemusí jen puntičkáři. Hlavně tento pracovní styl nesmí mít vliv na vaše zdraví, protože něco opravdu nemusíte „hrotit“ hned.
Kdy nechat věci „nazrát“
Slovo „nazrát“ je použito záměrně, protože dané okolnosti nemusí vyzrát do finální podoby, ale právě jen „nazrát“ tak, abyste produktivně zakročili a dotáhli je do finále právě vy. Musíte mít ten správný čich.
Dnes jsou firemní činnosti velmi úzce provázány. Jednotliví pracovníci — nadřízení o to více, musí mít přehled o firemní strategii, procesech i kultuře. Čím více svou firmu známe, tím více si ulehčujeme svou každodenní práci nyní i v budoucnu. A to ať máme jakoukoliv profesi či funkci. Kvalitní manažeři dokáží uplatňovat tzv. helicopter view – vrtulníkový nadhled pro řízení procesů a lidí. Díky svým znalostem se dokáží rozhodovat s intuicí jim vlastní. Občas musíme improvizovat, ne jet podle „nalajnovaných“ pravidel.
Víte či tušíte, že na ten mail někdo zareaguje? Tak nemusíte odpovídat hned, neplýtvejte svou energií. Zatím můžete zvládnout vyřešit spoustu jiného. Koncentrujte se a dělejte naplno právě aktuální činnost. Po ní se vrátíte k mailu a odpovíte, vždyť nehoří, nyní si nenechte narušit svůj koncept. Odpověď na mail či SMS je často opravdu lepší nechat na později. Jděte se projít na čerstvý vzduch se psem, partnerem nebo s oběma, zasportujte si, cokoliv co vás odreaguje. Rozmyslíte si údernou odpověď, dostanete nápad, vychladnou emoce atd. To jsou další možnosti, jak s odstupem času docílíte té nejlepší reakce.
Správné rozhodování se nezískává lusknutím prstu. Jedná se o dlouhodobý a pravidelný cyklus spojený s naším aktivním přístupem. Čím větší je náš zájem a aktivita, tím většími profesionály jsme. Ti nejlepší umí zkombinovat oba zmíněné styly. Ke správnému manažerskému rozhodování je potřeba správný timing, který se s věkem a zkušenostmi zlepšuje.