Jiří Rostecký je 24letý podnikatel, který toho na svůj věk má za sebou už hodně. Hned po maturitě založil svou první firmu, kterou po pár letech prodal. Dnes se věnuje magazínu MladýPodnikatel.cz, pro který natáčí rozhovory s úspěšnými podnikateli, zkušenými marketéry, zástupci českých médií, neziskovými organizacemi a s mnoha dalšími lidmi. Přiznává, že udělal a nadále dělá spoustu chyb, důležitější je ale podle něj dlouhodobý vývoj.
Jirko, kolik hodin denně pracuješ?
Nepočítám to. Pracuji v podstatě stále. Vstávám po osmé a chodím spát kolem půlnoci.
Kdy máš volno?
Pro mě je práce koníček. Baví mě a dělám ji rád, takže neřeším, co je práce a co volno. Navíc se mi práce neustále honí v hlavě, takže jsem rád, když se na ni mohu stoprocentně soustředit. Pak si ale dělám delší volna – zpravidla jednou za 2 týdny mám několik dní volnějších.
Čemu v práci věnuješ nejvíce času?
To je těžké říci. Můj den se většinou skládá z několika schůzek, natáčení nebo pár hodin, které trávím přípravou obsahu na web a na sociální sítě. Hodně se scházím s lidmi – každý týden mám několik schůzek s fanoušky Mladého podnikatele, potom také sám oslovuji zajímavé lidi, kteří mě něčím v poslední době zaujali, a zvu je na kafe.
Proč to děláš?
Mně se o sobě povedlo rozšířit, že Mladého podnikatele dělám sám. I v kategorii One (wo)man show v Křišťálové Lupě se umístil na 5. místě. Ale on ve skutečnosti one man show není. Já mám totiž obrovský tým – složený z mnoha fanoušků, se kterými se bavím, a dalších lidí, se kterým konzultuji to, co dělám.
Tím, jak se neustále s někým scházím, získávám úplně jiný pohled na svoji práci a na témata, kterým se v článcích a ve videích věnuji. Poznávám problémy, které lidé a firmy řeší a které by mě nenapadly. A taky jsem se naučil mluvit otevřeně o svých problémech, protože se mi pak samy vyřeší. Někomu si postěžuji a on mi často řekne, že zná někoho, kdo mi pomůže apod. Takže si často dokážeme pomoci vzájemně.
To ale musí být strašně časově náročné…
To určitě je. Ale já, když něco dělám, tak to dělám na 150 %. Pro mě je důležité poznávat nové lidi, pochopit je a držet i sám sebe na zemi. Všichni totiž žijeme v určité bublině, která nás dost omezuje. Já v té své bublině mám spoustu lidí, kteří mě za mou práci chválí, fandí mi a hodně mě podporují.
To se na člověku může podepsat. Ale když potom přijedu třeba do firmy, která je přesně cílovkou Mladého podnikatele, a nikdo mě tam nezná, tak si rázem uvědomím, že na tom zdaleka nejsem tak dobře, jak si možná myslím. A tohle je podle mě taky strašně důležité – umět se na sebe podívat z nadhledu a nemít o sobě přehnané mínění.
Jirkovo studio. Zde nahrává svoje videorozhovory. Vše od přípravy otázek až po vydání videa přitom dělá sám.
Proč se zaměřuješ zrovna na podnikatele?
Protože jsem vždycky moc rád podporoval lidi, kteří chtějí něco dokázat a chtějí udělat něco pro ostatní. Já necílím přímo na podnikatele, ale na lidi, co dělají Česko lepší zemí a co vytváří nějaké hodnoty. V poslední době se hodně věnuji neziskovkám a různým dobročinným projektům, kterým pomáhám jednak tím, že je zkusím zmedializovat v komunitě, která jim může pomoci (třeba s marketingem), a jednak jim pomáhám a radím i soukromě.
Když se podívám na tvoje první a poslední videa, vidím tam velký vývoj. Kam se chceš posunout?
Máš naprostou pravdu. Trochu se i hledám v tom, co mi dává největší smysl. Mohl bych točit videa a psát články, které mi přinesou daleko větší návštěvnost, ale já v tom potřebuji vidět i něco hlubšího. Dneska mám dvě roviny, ve kterých se pohybuji. Tou první je inspirace – to jsou třeba rozhovory s lidmi, kteří diváky v něčem inspirují, motivují je a nakopnou do další práce. Tímto obsahem chci pomoci ostatním růst, zlepšovat se a být šťastnější.
Ta druhá rovina se mi teprve vyvíjí. Chci poukazovat na problémy, které by si moji diváci měli uvědomovat. Může to být třeba to, v jakém stavu jsou česká média, jak pracujeme s informacemi, které se k nám dostanou, apod. Těch témat ale bude postupně více a mým cílem je třeba jen to, že se divák nad něčím zamyslí. Příkladem může být chystaný rozhovor se Šimonem Pánkem z Člověka v tísni, se kterým chci divákům ukázat neziskový sektor z trochu jiné perspektivy, nebo rozhovor s Jindřichem Šídlem, se kterým chci mluvit o tom, co je v politice marketing a čemu bychom měli přikládat váhu.
Jirka s Robertem Čásenským, který v minulosti vedl MF Dnes a poté založil magazín Reportér.
Nevytratí se tím to, kvůli čemu tě tvoji diváci sledují?
Tohle je složité. Věřím, že si každý najde svoje, a proto se také scházím s tolika fanoušky, abych věděl, co je v jejich práci i v životě nejvíc trápí a čemu chtějí, abych se věnoval. Znám stovky podnikatelů a dalších lidí a je zajímavé sledovat, co nejčastěji řeší.
Také si ale myslím, že obsah Mladého podnikatele by se měl vyvíjet se mnou. Jasně, že jdu proti všem příručkám. Ale já chci dělat to, co mi dává smysl a co si myslím, že v tuto chvíli dokážu zpracovat dobře.
V čem se lišíš od youtuberů (kromě toho, že skoro nejsi na Youtube?)
Podle mě většina youtuberů především baví. Hrají hry nebo řeší kosmetiku, módu apod. Já svoje diváky primárně vzdělávám a inspiruji. Ukazuji jim lidi, kteří oproti nim mají v oboru náskok a od kterých se mohou něco přiučit. Mám e-maily od fanoušků, kteří se díky mým videím odhodlali začít podnikat, změnili práci nebo třeba svým zákazníkům poskytli lepší služby.
A to zde mluvím jen o lidech, co podnikají nebo dělají marketing. Nezmiňuji třeba studenty marketingových škol, pro které mám mnohdy podstatně aktuálnější, hodnotnější, praktičtější a zajímavější obsah než školy samotné. O neziskovkách už jsme mluvili.
Takže ten rozdíl vidím hlavně v motivaci, proč to děláme. Já se ptám na základní otázku – zda budou moji diváci díky videím lepšími lidmi. Nevím, zda se na to ptají i youtubeři.
Jirka s youtuberem Kovym, se kterým natočil skoro hodinový rozhovor.
Jaký je tvůj životní cíl?
Takhle nad tím nepřemýšlím, protože nemám jen jeden konkrétní cíl. Na naší společnosti mi toho vadí hodně – mohl bych mluvit hodiny o školním systému, o podpoře podnikání i o tom, že my v Praze to většinou vidíme jinak než lidé na menších městech a vesnicích.
Určitě chci lidi kolem mě inspirovat a motivovat. Máme tu hodně šikovných lidí, ale taky vidím spoustu mladých lidí, jak jenom zírají do mobilů a neprojevují o nic velký zájem. Kdybych právě jim tím, co tvořím, mohl ukázat něco nového, bylo by to skvělé.
Co považuješ za svoje největší životní úspěchy?
To je těžké. Já si musel zvyknout na to, že můj den je složený z mnoha úspěchů i neúspěchů. Uvědom si, že jsem nikdy nic nemoderoval, nestudoval jsem žurnalistiku a už vůbec jsem nedělal marketing a nic neprodával. Dneska moderuji týdně několik rozhovorů před kamerou, musím uzavírat různé spolupráce s inzerenty, klienty apod. a do toho makat na mnoha dalších věcech. Musel jsem se smířit s tím, že hodně věcí dělám zatím špatně a ne všechno je tak dokonalé, jak bych si přál, a že se některé věci vyřeší postupně.
Nejvíc si ale cením toho, že mohu dělat něco, v čem vidím ten smysl, co mě baví a v čem se dokáži dlouhodobě vyvíjet. Kdyby tohle nefungovalo, byl bych nešťastný.
Jak pracuješ na svém osobním rozvoji?
Především si musím uvědomovat svoje chyby. Některé si uvědomím sám, na jiné mě upozorňují lidé kolem mě. Potom musím umět prioritizovat, protože těch věcí dělám špatně fakt hodně, takže nezvládnu všechny vyřešit najednou a nejlépe přes noc.
Jinak mi opět pomáhá bavení se s jinými lidmi. Je strašně snadné pozvat někoho, kdo je v něčem z toho, co dělám, daleko lepší než já a dát si s ním kafe. Tohle dělám fakt často. A samozřejmě mám v ruce furt mobil nebo tablet a něco si čtu nebo zapisuji.
Hodně o svém podnikání i bloguješ. Občas jsou to dost upřímné články. Proč to děláš?
Protože mi hodně lidí věnuje svůj čas. Chodí do mých rozhovorů a povídají si se mnou na kameru. Jiní se na moje videa dívají, čtou moje články a stráví tím docela hodně času. Hosté v rozhovorech se často dost otevřou a za pár minut odkryjí svoje know-how, které získávali dlouhé roky. Cítím povinnost se o svoje zkušenosti dělit také a jít příkladem. Navíc mi to pomáhá si utříbit myšlenky a ohlédnout se zpátky.
Nebojíš se, že tak podporuješ svou konkurenci, která třeba ještě ani nevznikla?
Nebojím. Popsal jsem ti svoje motivace, proč dělám to, co dělám. Mezi ně nepatří být jediný na světě, naopak. Přál bych si, aby svoje zkušenosti a know-how šířilo co nejvíce lidí a podporovalo tak svoje okolí v růstu. Dneska navíc může začít natáčet videa každý, takže být jediný nebo jeden z několika málo tvůrců v oboru určitě nesmí být jedinou výhodou.
Máš na závěr nějakou radu pro naše čtenáře?
Mám jich spoustu! Věřím v to obrovské klišé, že můžete dosáhnout všech svých cílů. Možná se zdají být těžké, ale věřte mi, že ty cíle, které si dáte po dosažení těch původních, budou ještě těžší.
Ukázka Jirkova rozhovoru:
[vimeo 205678243 w=640 h=360]