fbpx

2 dubna

Je vzdělávací systém skutečně tak špatný?

0  comments

Škola a školský systém.

Tahle záležitost je nám všem velmi dobře známa. Mnozí skrze ní prošli s nejlepšími známkami, avšak většina prošla spíše s průměrnými, anebo podprůměrnými známkami, přičemž tyto známky mnohokrát nevypovídaly o jejich potenciálu. Tak kde se vyskytla chyba? 

Je školský systém špatně nadstavený? Anebo že by byl ten problém v nás? Pojďme si to trochu přiblížit…

Vím, že mnoho lidí se se mnou nebude shodovat v tomto názoru, ale nemyslím si, že největší chyba je ve vzdělávacím systému. Aby jsem to neříkal jen tak naprázdno do větru, uvedu pár důvodů. Začnu argumentem o množství studentů. Je příliš studentů a příliš málo učitelů, kteří by byli ochotní učit. Prostě není možné, aby všichni studenti měli individuální přístup. Takže tu máme určité množství studentů, ze kterých každý potřebuje určitou dávku pozornosti, potřebuje zaměstnat a hlavně, škola ho má něco naučit.

Druhá věc je, že mnozí lidé si zakládají na celkových známkách. Když se chci věnovat chemii a fyzice, tak mi nebudou  přece vyčítat, když budu mít čtyřky z geografie. Tímto nechci tvrdit, že vzdělávací systém je v pohodě, anebo něco takového, samozřejmě, má své chyby a modernizace by mu jen prospěla, ale stěžovat si, že kvůli systém nemůžu dosáhnut toto a toto, je blbost.

Ale přesuňme se k hlavnímu důvodu, který mě dovedl k tomuto názoru. Co nám škola dává? Většina lidí si řekne, že kupu učení, hotové vědomosti anebo podobné věci. Ano, je pravda, že škola nám dává tohle, ale kromě toho nás učí jednu velmi ale skutečne velmi důležitou věc, o které se bohužel až tak nehovoří. Škola nám totiž dává možnost, naučit se učit se. Za prvé, nám ve škole dávají hodně k učení. Takže v době našeho času doma, kdy bychom se měli věnovat tomuto učení, máme spoustu možností naučit se vybírat důležité předměty od těch, které pro nás jsou nepodstatné.

Pokud k tomu člověk přistupuje zodpovědně, naučí se určit si priority, time management, disciplíně, rozšiřuje si všeobecný rozhled, procvičuje soustředěnost a další věci, které z toho všeho plynou.

Když se na to podíváme teď, tak ta škola nám toho dává celkem dost, ne?

To co vidíme v polovině motivačních videí, co potřebujeme na to, abychom šli za svými sny a byli úspěšní? Však ono nám většinu z toho poskytuje obyčejná škola.

Ještě pár méně známých problémů při učení, které se až tak moc nezmiňují, ale přitom jsou velmi časté. Počítám s tím, že rady typu ‚‚Ukliď si stůl!‘‘ anebo ‚‚Ze začátku učení si udělej rituál!‘‘ poznáme. Avšak podle mých zkušeností jsou taky problémy, o kterých se až tak nehovoří a mě osobně dělají více problémů.

Dnes se klade velký důraz na vzdělání. Ano, je pravda, že ne vždy je to rozhodující. ale povězme si upřímně. Vzdělání, lepší výsledky už od studia a podobně, může se to hodit. I tak však lidi dělají jednu chybu. Snaží se učit, navzdory tomu, že skutečně nevědí jako se učit. Celkově se uvádějí 3 hlavni bariéry, které nám můžou bránit ve studiu.

Poznáte ten pocit, když se něco učíte do školy jenom proto, že to učitelka pověděla?

Prvním a absolutním základem nejenom při učení, je ne se něco pouze naučit, ale jde o to vědět, proč se to potřebujeme naučit. Když vím, proč se něco učím, tak si to spíše spojím s realitou, příkladem nebo zkušeností.

  1. První bariérou je nedostatek masy, když si nedokážu spojit věci s realitou, má celkem jednoduché řešení. Nejprve příklad. Když se snažíte naučit létat, ale nikdy jste neseděli v kabině letadla, tak se toho až tak moc nenaučíte.
  1. S druhou bariérou, která je nazývaná příliš strmý gradient, jsem se střetl při matematice, když jsem nepochopil jedno učivo a okamžite jsme šli dále. Přirozeně jsem pak nechápal vůbec nic. Tak to dopadá, když si začneme klást příliš vysoké nároky za krátký čas. Jsou věci, které neoklameme a úhel pod kterým dokážeme pokročit a růst je omezený. Strmější kopec nás jen pošle do časové i energetické ztráty. Logicky je třeba učit se postupně, pomalým postupem a zvyšováním našich očekávaní od nás samotných a nároků na nás dokážeme téměř cokoli.
  1. Třetí bariéru představuje nepochopené slovo, věděli jste, že když máte uprostřed textu nějaké slovo, kterému nerozumíte, anebo podle toho, co pod ním chápete, nesedí do textu, tak váš mozek ztrácí koncentraci na ostatní text? Takto se může stát, že dočítáte stránku, kapitolu anebo učivo a zjistíte, že nevíte, co jste četli na poslední dvoustraně. Řešení je jako i při ostatních bariérách velmi jednoduché. Vezměte do ruky výkladový slovník a hledejte.

Navzdory tomu, že tyhle bariéry jsou skutečně jednoduché a jejich řešení rovněž, pro mnohé lidi představují obrovský problém. Hlavně pokud si neuvědomí, v čem skutečně tento problém spočívá.

Takže, nestěžujme si na školský systém, naše předpoklady anebo něco podobného. Pamatujme, že jsme zodpovědní sami za sebe a ne zi druzí za nás. A když učení nejde jako by mělo, hledejme chyby v sobě. Pojďme po vědomostech, které přetrvají a ne po krátkodobém učení. Přeju vám mnoho růstu, štěstí a radosti v živote.


Pokud vás zajímá, jak v sobě jednou provždy probudit tolik potřebnou odvahu a chcete si přečíst inspirativní příběhy osobností, které samotnou odvahu našly a využily ve svůj prospěch, čehož důkazem jsou jejich reálné výsledky, neváhejte si objednat naše nové v pořadí již 4. vydání magazínu Světa Úspěšných, který je i tentokrát plný exkluzivního obsahu. 


Tags


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch

Name*
Email*
Message
0 of 350
>

Privacy Preference Center