Rodiče častokrát říkají, že děti dospívají příliš brzy. Je pravda, že dnes je ve světě více mladých podnikatelů než kdy dříve. Není vůbec výjimkou, aby sotva osmnáctiletý člověk vedl mezinárodní projekty, které sám založil, či úspěšný byznys.
V případě Lukáše Joukala, jednadvacetiletého podnikatele v oblasti elektromobility, tomu není jinak. Je vlastníkem Boardmobile, první tuzemské firmy, která zajišťuje kompletní montáž, servis a vývoj elektrických longboardů. Jak sám ale říká, svůj úspěch si vydřel a ještě zdaleka není v cíli. Pokouší se spojovat inovativní řešení dopravy s udržitelným rozvojem. Sám říká, že mu to dává smysl jako osobě a zároveň si moc dobře uvědomuje, že je to pravděpodobně odvětví byznysu s budoucností.
Jen pod tlakem vznikají diamanty
„Popsal bych se jako dříč,“ začíná Lukáš své povídání, „podobně mě vychoval biatlon, který mě dovedl, až na mistrovsví světa juniorů a univerziádu. Každé ráno je nejdřív trénink, potom teprve snídaně. Dopoledne je většinou nejtěžší tréninková fáze, odpoledne se zvolní a večer se dělají spíše kompenzační cvičení. Snažím se přenést tento model i do podnikání. Ráno začínám během, cvičením a výživným smoothie. Tato připravenost do začátku dne je pro mě hodně důležitá, celý den má pak lepší průběh, dopoledne poté zařizuji náročnější věci jak se říká ‚sníst žábu hned z rána‘. Na odpoledne se pak snažím plánovat příjemnější věci, jako schůzky a podobně. Večer poté vše rekapituluji a připravuji si další den.“
Je zde tedy více než jasná linka mezi Lukášovým přístupem ke sportu a podnikání. Avšak ač jeho slova zní moc krásně, vybízí mě se zeptat, proč vlastně všechna ta námaha a úsilí. „To je dobrá otázka,“ směje se. „Už odmala jsem chtěl něco dokázat, měl jsem to tak i ve sporu. Vždy jsem měl ty největší cíle. No a když jsem začal vidět větší smysl v Boardmobile a podnikání obecně, přenesl jsem veškerou koncentraci sem.
„Podnikání je hrozně krásné v tom jaká je to svoboda a zároveň obrovská zodpovědnost. Ten den je skutečně tvůj a jen ty sám jsi zodpovědný za to jak bude vypadat a co uděláš“
„Občas musíš zavolat ve tři ráno do Asie, občas zase řešíš něco s celníky, vždycky tě něco překvapí…,“
popisuje Lukáš své zkušenosti s podnikáním. Součástky pro montáž longboardů totiž získává od dodavatelů po celém světě. A to s sebou samozřejmě přináší i komplikace. „Například před Vánoci jsme měli menší krizi, když nám dodavatel z Asie sdělil, že to prostě nestihne. Tak jsem musel (z důvodu časového posunu) pár nocí po sobě volat ve dvě ve tři ráno do Asie a řešit možnosti dodání. I to k mému podnikání patří.“
Lukáš spolupracuje s Václavem Dvořákem, zakladatelem Světa elektrokol. „Je to vlastně můj podnikatelský mentor, guru a zároveň business partner. Je pro mě výhra mít za zády někoho zkušenějšího, kdo mě dokáže nasměrovat.“ Václav s pomocí začínajícím firmám bohaté zkušenosti, v minulosti obdobně pomáhal i na projektu Jet Surf. „Není to jen o Vaškovi, Boardmobile tvoří team lidí složený převážně z mladých talentovaných studentů, kteří sdílí společnou vizi a nadšení z toho, co děláme. Nejvíce bych chtěl vyzvednout Petra Štěpánka, který byl prosincovém Forbes Next označen jako jeden z nejnadějnějších mladých techniků. Peťa vnesl do vývoje úplně jiný rozměr a nyní se společně podílíme na vývoji nejnovějších produktů.“
„V elektromobilitě vidím budoucnost“
Že je elektromoblita na vzestupu, zejména v západní Evropě, je známý fakt. Můžeme to vnímat i jako politické zadání.
„Rád bych přinesl elektromobilitu do každodenního života. Nyní s týmem pracujeme na vývoji elektrického longboardu s koly pro všechny povrchy, počínaje pražskou dlažbou, a s držátkem. Přinášející se stabilitu pro uživatele 20-80let. Ve vizích automobilek se to již děje, například Audi, Volvo, Škoda mají ve svých vizích ve výbavě elektrické longboardy. Toto považuji za klíčové řešení ‚first and last mile‘ čili první a poslední míle.“
„Znáš ten pocit, když se o něco snažíš a pak se ti z ničeho nic svět přizpůsobí? V současnosti jsem otevřen jednání s potencionálními investory, kteří nám umožní zrychlit náš pohyb a zvětšit potenciální zásah a v neposlední řadě zisk. Slibujeme nejenom to, že na tom pravděpodobně mohou vydělat, ale pocit, že s námi trošičku změní svět a že budou mít příběh, který bude stát za to ho vyprávět. Kdo ví, možná se staneme dodavatelem last mile řešení pro některou z automobilek a možná i pro Teslu?“