Každý, kdo se rozhodl, že si půjde za svým snem se nachází v určité fázi. Někdo je na začátku, někdo už několika kroky pokročil kupředu. Je skvělé nechat se motivovat těmi, kteří jsou před námi. Můžeme se poučit z jejich cesty a z toho jak postupovali. Vojta s Karlem mají za sebou již několik úspěchů, ale i neúspěchů. V tomto rozhovoru se o ně s námi podělí.

Vojtěch Forejtek

1. Co Vás vedlo k podnikání?

Vojtěch Forejtek: Dnes žiji ve světě, který sám tvořím. Nechci být součástí něčeho a někoho jiného. Takže mě k tomu vede dobrý pocit, že mám svůj život plně ve svých rukou. Zároveň chci po sobě zanechat odkaz, který dále bude blízkým lidem k užitku.

Karel Izera: U mě to bylo daleko prozaičtější. Prostě jsem začal při svém zaměstnání školit a konzultovat marketingové problémy s různými jednotlivci a někdy i firmami. Zjistil jsem, že mě to naplňuje více než to, co jsem dělal. A když se dostavil pocit vyhoření, cesta podnikání byla další volba. A rozhodně toho rozhodnutí nelituji.

2. Co určitě v podnikání nechcete?

Vojtěch Forejtek: Ztrácet pocit kontroly nad hodnotami. Protože to přináší neřízený chaos do procesů firmy. Dnes už každý máme ve firmě jasně definované role a za ty zodpovídáme a vzájemně si v nich věříme. Dále je to kompromis. Když v čemkoliv dojde ke kompromisu, ať je to obchodní jednání, výrobní proces, prostě cokoliv, tak kompromis je ta nejhorší situace i když to na první pohled tak nevypadá. Protože stejně není, ani jedna ze stran spokojená. Nikdy.

Karel Izera: Nedorozumění a domněnky. Vojta uvedl dobrý příklad. Není snad nic horšího, než když klientovi vše odkýváte a protože spěchá, nechcete jej zdržovat doplňujícími otázkami. Pak jen pracujete a děláte práci z domněnek a toto neporozumění znamená velký problém. Jak ve vztahu s klientem, tak pro vaši profesní pověst. Abych to uzavřel. Není nad naprosto jasný vyjasněný cíl a sjednocenou představu mezi mnou a klientem, jak má výsledek vypadat.

Karel Izera

3. Považujete se být úspěšní?

Karel Izera: Někde jsem četl, že nejhorší jsou první dva roky podnikání a pokud je přežijete a nejste nuceni se nechat zaměstnat, lze to považovat za úspěch. Ano, tedy v tomto ohledu jsem úspěšný. Podnikám už více jak dva roky. Pokud za úspěch považujte soukromý tryskáč, několik sídel a třeba i vlastní ostrov, pak ne, rozhodně nejsem úspěšný a dle těchto měřítek asi ani nikdy nebudu. A jestli se sám považuji za úspěšného? Někdy ano, někdy ne. Když se mi něco podaří cítím se jako vítěz závodu naplněný úspěchem. Někdy se spousta věcí sesype na hromadu, a to se rozhodně neplácám po ramenou a necítím se moc úspěšně. Takže jak kdy.

4. Řekněte mi o situaci, která pro Vás v podnikání byla těžká?

Vojtěch Forejtek: Jako firma jsme zažili restart. Je to asi před rokem a půl. Protože naše firma byla z drtivé většiny závislá na příjmu třech firem. Všechny firmy však měly stejné vedení. To byl kámen úrazu. Později se stalo, že všechny firmy postupně během cca dvou měsíců odešly. Pro nás to znamenalo, že jsme plavali v bahně. To doslova. Nebyli jsme schopni tento výpadek okamžitě překrýt jinými zákazníky.

Karel Izera: Ano, to bylo těžké období, ale ve zpětném ohledu nás probudilo. Pomohlo nám to, abychom byli zdravější. Teď už se této chyby vyvarujeme a vyváženost klientské základny rozhodně nepodceňujeme. Také jsme narazili v definování pole působení. Najít to, čemu se chceme přesně věnovat a nabízet. To jsme také nějakou dobu hledali. Tedy ujasnění předmětu podnikání je další velmi důležitý krok, který jsme z počátku zanedbali. Pokud si myslíte, že v tom máte jasno, raději to zvažte znovu.

Vojtěch Forejtek

5. Jak jste to udělali? Co jste udělali?

Vojtěch Forejtek: Přesně jsme si definovali zákazníka. Přestali jsme být Ferda mravenec práce všeho druhu. Vedlo to akorát k tomu, že jsme dělali vše, ale ne perfektně. Prostě na perfektnost nebyly znalosti a čas. Tehdy jsme brali vše, abychom vydělali nějaké peníze a realizovali jsme vše sami. Svádí to každého, je potřeba však tomu odolat. Je to krátkozraké. Dnes se specializujeme na správu sociálních sítí, tvorbu videa a podrobnou webovou analytiku. Všechny služby se vzájemně doplňují, takže vyrobit pro nás zakázku je mnohem ekonomičtější a dosahujeme profesionality. Na služby najímáme specialisty, kteří pro nás pracují pravidelně na denní bázi. Zároveň sami specialisté mají velké
zkušenosti. To nám dává jistotu, že cokoliv vyrobíme, tak je maximálně profesionální a nese to výsledky. Dále jsme si definovali přesně role každého člena týmu, který má svoji zodpovědnost. Zároveň bych neměl zapomenout na fungování procesů firmy. Definovali jsem si obchodní model, výrobní proces, způsob feedbacku a v poslední řadě jsme se zaměřili na svůj firemní marketing.

Karel Izera: Lépe bych to neformuloval. Co říká Vojta, pod to se mohu podepsat. Založili jsme nové webové stránkykteré odpovídají našemu obchodnímu cíli, hojně využíváme sociální sítě Linkedin k propagaci a navazování networkingu. Také jsme založili blog web pod lupou, kde publikujeme články a točíme krátká videa na témata z marketingu. Pořad jsme nazvali získejte přehled.

6. Čeho jste dosáhli? Jaký to mělo výsledek?

Vojtěch Forejtek: Dosáhli jsme pravidelných a dobře rozložených příjmů za měsíční služby u klientů. Přesně si to nevybavuji, ale myslím si, že dnes generujeme 63 % ekonomiky firmy z pravidelných příjmů. Ostatní příjmy jsou z jednorázových projektů. Dále se nám podařilo vcelku dobře eliminovat ekonomické riziko klientů, kteří firmě generují největší příjem. Protože zákazníci, kteří do naší firmy přinášejí nejvíce peněz, tak tvoří cca 50 % příjmu. Zároveň víme, že toto riziko můžeme ještě snížit plánováním marketingového rozvoje u dalších našich klientů, a to zákonitě přinese firmě další příjem.

Karel Izera

7. Co byste příště udělali jinak? Co jste si z toho odnesli?

Vojtěch Forejtek: Nic. V ten moment jsme udělali to nejlepší, co nám okolnosti a možnosti dovolily. Za mě bych neudělal nic jinak. Mělo to tak být. Naopak jsme to využili a dnes je z nás procesně velmi silná firma. Já konkrétně jsem si z toho odnesl jedno ponaučení, že nikdy ale opravdu nikdy si nevytvářím domněnky. Pokud se prostě konkrétně a detailně nezeptám a nezjistím informace, tak to prostě nevím, ale pouze si to myslím. A existuje takové hezké české přísloví. Myslet, znamená prd vědět.

Karel Izera: Je to tak. Nechal bych vše, jak bylo. Byla to lekce, a i když tisíce knih popisují chybu, kterou jsme udělali, osobní zkušenost je k nezaplacení. Odnesl jsem si z toho, že podnikání není jen o pečlivém plánování a dobré práci. Ale také o komunikaci. To jsem si dříve zcela neuvědomoval.

8. Kde vidíte Vás a firmu v tom maximálním úspěchu?

Karel Izera: Vidím přesně fungující firmu jako organismus. Všechny procesy vyladěné od prvního kontaktu s klientem po pravidelnou komunikaci a plnění požadovaných kroků. Prostě zdravou a fungující firmu, připravenou na případné zlé časy a kterou téměř nic neohrozí.