fbpx

2 dubna

Jak úspěšně pracovat s lidmi?

0  comments

Jistá manažerská typologie vychází z raných prací Karla Gustava Junga. Je jednoduchá, snadno pochopitelná a rychle prakticky využitelná.

V roce 1981 získal neurochirurg Roger W. Sperry za výzkum mozkových hemisfér Nobelovu cenu. To díky právě jeho výzkumu víme, že každá mozková hemisféra zpracovává informace zcela jiným způsobem.

Nyní si můžeme zjistit, jakou stranu používáme:

  • Pravá hemisféra: převažují emoce, pocity, city, láska, sny, touhy, fantazie
  • Levá hemisféra: převažují fakta, čísla, informace, mechanismy, logika, matematika

Jestli stále tápete, do které hemisféry patříte, najděte si na internetu nějaký test na toto téma. Najdete tam toho hodně.

A nyní jdeme na to hlavní. Nejdříve se určete, do jakého typu patříte.

Levá hemisféra:

ANALYTIK

Věcný intelektuál zaměřený na práci, přednost a detaily. Nekonfliktní systematik preferující fakta, systémy, pořádek, logiku a pravidla. Technický typ. Nechce silné emoce. Chce návody a manuály. Rád pracuje samostatně. Rozhoduje se podle věcných argumentů. Nechce ovládat druhé ani být ovládaný. Ostatní lidé jej vnímají jako intelektuála, byrokrata, perfekcionistu až puntičkáře.

Jeho řeč je věcná a přesná. Zajímá se o myšlenky, fakta a systémy. Mluví pomalu, rozvážně a tiše. Analytikovi nejde o vás jako o osobu, ale o informace, které mu předáte. Chová se kladně a odměřeně.

Oblečení nosí podle zažitých standardů. Preferuje v životě soulad s pravidly.

Jeho kancelář je čistá, uspořádaná, všechny věci má na svém místě. Kancelář působí chladně a poskytuje soukromí. V republice je 50% těchto osobností.

TAHOUN

Akční dříč zaměřený na práci a výkon. Nejlépe se cítí jako vůdce smečky, rád ovládá druhé, vytčených cílů dosahuje pomocí vitality a tvořivosti. Neriskuje, vždy promýšlí, co se může stát a jak bude reagovat. Rozhoduje se rychle na základě účelnosti a směřování k cíli. Ostatní jej považují za neoblíbeného a konfliktního.

Komunikuje rychle a věcně. Mluví nahlas, chce se prosadit. Mluví k věci, chce rychle dosáhnout výsledku. Tahoun se chová neosobně a netrpělivě. Má zájem od vás dostat informace a postupy, které mu pomohou pracovat výkonněji a efektivněji.

Tahoun se obléká účelově podle situace. Preferuje kvalitu. Volí oblečení pro nejlepší výkon, ve kterém maká co nejlepším způsobem.

Kancelář má zařízenou účelně, aby mohl co nejdříve najít dokumenty, věci, pomůcky… Kancelář působí chladně. V republice je 15% těchto osobností.

Pravá hemisféra:

PŘÁTELSKÝ

Společenský nekonfliktní pohodář a požitkář. Zajímá se o lidi, buduje vztahy, rád lidem pomáhá, pro rodinu se obětuje. Nechce u druhých vzbudit nelibost, nechce odpovědnost. Neudrží pořádek a žije v chaosu. Rozhoduje se podle dopadů na druhé. Lidmi bývá označovaný jako přítel, kamarád, naslouchající a chápající.

Komunikuje uvolněně a tiše. Chování má bezkonfliktní, proto se vyhýbá kritice. Rád mluví i rád naslouchá. Váží si každého člověka, se kterým je ve styku a je rád, že vás vidí. Cítíte se s ním dobře a svobodně. Příjme vás takového, jaký jste.

Oblečení volí uvolněné a ležérní. I když má špinavé boty nebo kalhoty, nevadí mu si je vzít na sebe. Preferuje pohodlí.

Kancelář má zařízenou útulně, aby se v ní cítil dobře on i jeho hosté. Na stole, ve skříni, zkrátka všude má nepořádek. V republice je 30% těchto osobností.

EXPRESIVNÍ

Charismatický se schopností přesvědčit, nadchnout a inspirovat. Umí dobře vycházet s lidmi a využívat jich k dosažení svých cílů. Inovátor, vytváří nové myšlenky a nová řešení. Rád přebírá zodpovědnost. Preferuje svobodu a nezávislost, nesnáší pravidla a rutinu. Realitu vnímá mlhavě, zajímá ho budoucnost a možnosti. Rozhoduje se rychle na základě intuice. Ostatní jej vnímají jako tvořivého inovátora, snílka, primadonu.

Komunikuje zajímavým, neotřelým a inspirativním způsobem. Je přirozenou autoritou a vůdcem. Chová se tak, že chce být středem pozornosti. Má své sny a cíle, které ho inspirují a vyvolávají v něm velké nadšení. Je přirozenou autoritou. Rád se cítí výjimečný.

Oblečený je originálně a sladěně. Chce na sebe upozornit a odlišit se od ostatních. Cítí se nejlépe v oblečení, které přitahuje pozornost. Preferuje originalitu a značku.

Kancelář je zařízena originálně, aby byla vidět jeho odlišnost. Může v ní mít třeba model letadla, lodě, Eifellovy věže a plno jiných zajímavých věcí. Chce, aby se v ní cítil příjemně on i jeho návštěvníci. V republice je 5% těchto osobností.


Každý člověk obsahuje v různé míře charakteristiky ze všech čtyř osobnostních typů. Nicméně u většiny lidí převažuje jeden osobnostní typ.

U většiny lidí postačí, když u nich rozpoznáte tento dominantní osobnostní typ a budete se k nim chovat podle daného typu. Díky tomu k vám budou lidé ochotnější a budou mít větší zájem o spolupráci s vámi.

Už víte, do jakého typu patříte vy sami? Dobře si všechny vlastnosti zapamatujte a využijte je ve vašem životě. Hned poznáte, jaký člověk je jaký typ a bude se vám s ním lépe spolupracovat.

I o tom, jak úspěšně pracovat s lidmi takovým způsobem, aby náš osobní i pracovní život prosperoval píšeme v nejnovějším čísle našeho elektronického magazínu, který si můžete objednat ZDE.


Tags


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch

Name*
Email*
Message
0 of 350
>

Privacy Preference Center