Svět businessu připomíná džungli. Na nepřipravené číhají mnohá nebezpečí. Překonání strachu začít, nemusí znamenat odvahu, ale pouze nedostatek informací. Následky tohoto omylu bývají velmi nepříjemné pro vás a mnohdy i pro vaše blízké. Připravuji sérii článků, kde se Vás pokusím  zbavit naivních představ, seznámíte se s tvorbou business plánu. Nakonec Vás budu motivovat, aby jste zvedli zadek od stolu a prodali prvnímu zákazníkovi.

Myšlenka?

Dejte to na papír!

Každodenní činnost vašeho mozku omezuje vaši schopnost rozvíjet smysluplně vaše myšlenky – nápady. Nejlepší způsob je svěřit to papíru. Vynechejte večerní pivo s kamarády nebo oblíbený seriál a dejte se do práce. Popište svůj nápad. Použijte myšlenkovou mapu. Pokud s tímto účinným nápadem nemáte zkušenosti, inspirujte se na webu. Jednoduše a věcně rozvíjejte vše, co vás k danému tématu napadne. Od počátečního produktu, přes realizaci až k očekávanému výsledku. Vaše myšlenková mapa se rozroste do jakého si stromu. Jakmile vás k danému bodu již nic dalšího nenapadá, přejděte k bodu dalšímu a pokračujte až do úplného vyprázdnění. Papír si schovejte. Pokud jste zapsali vše, máte rázem volno pro další myšlenky. Obvykle se vám bude vaše prvotina zdát poněkud nedospělá. To není důležité. Udělali jste první krok a to je hlavní.

Získejte odstup

Na papíře to vypadá jinak než v hlavě. Teď můžete sledovat s odstupem  první nedokonalosti a chyby. Papír s myšlenkovou mapou nechte týden odležet. Jestli Vás budou pokoušet myšlenky se k projektu vrátit, rozvíjet ho, odstraňovat slabiny, tak vás to asi opravdu zajímá. Jestli zapomenete, kam jste papír ukryli, tak to asi nebude zas taková bomba a nemá smysl se k tomu vracet.

Upevněte základy

Máte tedy nápad  na papíře a po týdnu jste o něj neztratili zájem. Vytáhněte ho na světlo a znovu se nad ním zamyslete. Myšlenky na stavbu svého mrakodrapu na Manhattenu zatím držte na uzdě. Začneme popořadě. Váš elaborát by měl zodpovědět základní otázky. Co? Jak? S kým? A komu? Nyní se prvotní myšlenka dostává pod palbu otázek. Bez nich se ale neposuneme ani o krok dále. Čím více, tím lépe. Vemte čistý papír a pokuste co nejlépe odpovědět na 4 klíčové otázky.

Co?

Váš produkt nebo služba má nějaké plánované parametry. Chcete být nejlepší, nejčervenější, nejchutnější? Jste novinka? Existuje něco podobného? Jak se lišíte od konkurence?

Jak?

Jakým způsobem budete nabízet, vyrábět, prodávat?

S kým?

Zvládnete to sami nebo potřebujete partnera, zaměstnance, investora? A proč?

Komu?

Kdo je vaším zákazníkem? Opravdu je nutné cílit na široké publikum? Máte ověřené, že bude zájem? Proč si vybrat právě vás?

Tyto zdánlivě jednoduché otázky zaberou více času než prvotní úvaha. Dostáváme se do fáze kdy, nestačí fabulovat, ale je třeba mít jasnou vizi, jinak nebudete schopni na tyto otázky řádně odpovědět.

Záměrně jsem Vizi přeskočil, protože je právě toto jedna z častých chyb.  Vize není román, ale několik vět o tom, jakého cíle chcete dosáhnout. Nedělejte z toho novoroční předsevzetí nebo-li nedávejte si nerealistické nebo těžko splnitelné cíle.

Vizi můžete v průběhu svého podnikání revidovat. Měňte ji méně často, než se u nás mění zákony. Mít hezkou splnitelnou vizi pro první fázi je motivující a inspirující. Dejte se do práce a opět nezapomeňte vše zapsat na papír tučným písmem. Když to máte hotové, podívejte se na myšlenkovou mapu a zkuste znovu odpovědět na klíčové otázky. Vize vás povede.

Plán

Gratuluji, chytili jste svou myšlenku za pačesy a vytáhli na denní světlo. Máte první myšlenkovou mapu, vizi a odpovědi na základní otázky. Pořád to ale není ono. Existuje celá řada přístupů, jak vytvořit business model. Jeden z nejpopulárnějších modelů současnosti je Canvas, kterému se budeme věnovat v dalších kapitolách.  Než uděláte další krok, ověřte si, jak váš nápad vnímá okolí. Nejlépe u někoho, kdo spadá do cílové skupiny vaší služby či produktu.