Je to až k nevíře, jak často slýcháme o tom, že škola je vlastně zbytečná. Škola jako taková se stala symbolem zbytečné instituce, která je zastaralá a učí naše děti něco, co nikdy v životě nevyužijí. Na druhou stranu, každý druhý citát od úspěšných lidí tvrdí, že se máme neustále něco učit. Ano, je lehké si stěžovat na zastaralost našeho vzdělávání, ale není lepší si z toho systému vzít to, co má nejlepší?

DĚRAVÝ ŠKOLNÍ SYSTÉM

Ano, vzdělávací systém má vážné problémy. Od Sametové revoluce se v podstatě nezměnil a snaha o zavedení státních maturit není růžová. Nebudu se tu dlouze vyjadřovat k neschopnosti politiků převzít systém, který je například v USA naprostým standardem, ale představa mít propojené střední a vysoké školy jedinou zkouškou je nádherná. Maturitní zkouška sama o sobě, nemá žádný smysl. Jedna závěrečná zkouška nepomůže studentům, aby si zapamatovali informace, které se naučili za celé studium. Pokud chceme, aby si studenti opravdu tyto informace odnesli, je potřeba je systematicky naučit používat tyto informace po menších dávkách s častým opakováním.

Dalším problémem je, že se všichni studenti na středních školách učí stejné předměty. Minimálně poslední tři roky školy, by studenti měli mít možnost vybrat si předměty, kterými se chtějí zabývat. Měl by být nastaven základ, kterým musí každý student projít a posléze by měl mít volnou ruku. Tím by se úplně změnila nálada ve škole. Na hodinách by seděli studenti, které dané téma zajímá. Díky tomu by učitelé měli větší motivaci zpestřovat své hodiny. Za předpokladu, že by tato zásadní změna nastala, by se do škol dostalo to, po čem všichni tak horečně volají – praxe. Studenti, kteří se zajímají o dané téma, se učí mnohonásobně rychleji, díky tomu by zbyl čas i na praxi. Dostat do škol víc praxe je další krok, který bude velmi náročné zavést, protože je k tomu potřeba velké množství finančních prostředků, které se v dnešní době školám nedostává.

SPORTEM KU ZDRAVÍ I NA ŠKOLÁCH

Školní docházka je dlouhá, a tak by měla být pestrá a zábavná. Zároveň by nám měla dát základy vzdělání jak duševního, tak fyzického. Zavedení více sportu do škol vede k jasnému zlepšení zdravotního stavu všech dětí. Ano, každý se ke sportu nenarodí, ale každý musí zvládnout základy. Dostat více sportu do škol je běh na dlouhou trať.  A jsou sporty, které do škol padnou jako ulité. Sporty jakými jsou: basket, volejbal nebo házená. To jsou sporty, ke kterým není potřeba téměř žádné vybavení, jen jedna slušná tělocvična. Najednou dostává škola úplně nový rozměr a mladiství můžou být hrdí, že reprezentují svojí školu a najednou se škola stane něčím víc, než jen budovou, kam musí každý den chodit.

HODINY STRÁVENÉ VE ŠKOLNÍ LAVICI

Čas ve škole utíká pomalu a je dlouhý, ale je to skutečně tak špatné? Nikdo si nedělá iluze, že studenti pamatují, co se naučí ve škole, ale to není chyba systému, to je chyba studentů. Stěžujeme si, neustále místo práce jen nadáváme: „Ježíš matematika, to vůbec nikdy nepoužiji.“ „Biologie? Co to je?“ „Ta historie je k ničemu, kdo se má učit o těch mrtvolách“ Nikdy jste nic takového neslyšeli? Proberme se! Pokud matematiku nikdy v životě nepoužijete, je to možné, ale je to skvělý způsob jak trénovat náš vlastní mozek. Logické úlohy, na které narazíte, se v životě objeví, jen v jiném kabátku. Biologie? Vždyť je to věda o naší vlastní planetě a zemi, ve které žijeme, a každý by měl takové znalosti mít. Historie? Historie je část naší kultury a našeho národního dědictví. Každý člověk v této zemi by měl znát naší historii. Možná kdybychom jít znali lépe tak by se neustále neopakovala. Takhle se dá popsat každý předmět, který je ve škole. Je to jen na nás, pokud se přestaneme neustále vymlouvat, tak nic nevypadá tak zle.

Výsledek je stejný jako vždycky. Je to na každém z nás, jestli chceme pracovat a vzdělávat se, nebo se schovat do ulity výčitek nadávek a tím spadnout do šedivé průměrnosti.