Vysportovaná těla modelů a modelek, bohatství, luxusní auta, barevná strava, módní výstřelky, životní styl na úrovni, dokonalý make-up, VIP večírky. Tím vším nás Instagram bombarduje každý den. V některých z nás tyto fotografie vzbuzují závist, pro někoho jsou zdejší příspěvky inspirací. Tak jako tak, vliv Instagramu na životy mladých lidí nezastavitelně roste.
Instagram je aplikace pro sdílení fotografií, která umožňuje uživatelům fotografovat a upravovat je pomocí digitálních filtrů. Instagram také začal nabízet sdílení videa a Instagram Stories, což byl rys soupeřící s příběhy Snapchatu. Čímž Instagram nahradil Snapchat v plné síle. Služba byla zpočátku vydána jako aplikace pro iOS, ale nyní je k dispozici i pro jiné mobilní systémy. Od června 2018 byla v této sociální síti hlášena více než 1 miliarda měsíčně aktivních uživatelů po celém světě a denně aktivních uživatelů sociální sítě činilo 500 milionů.
Možnosti online sebevyjádření a zobrazování bohatství prostřednictvím fotografií jsou atraktivními rysy vizuálního média, které si půjčuje řada značek výrobků a služeb. Tato situace je velmi příznivá pro elektronický obchod prostřednictvím marketingu sociálních médií – módní a luxusní značky byly speciálně převzaty do Instagramového marketingu. Francouzský módní dům Chanel je od února 2017 přední světovou značkou s více než 28 miliony následovníků na platformě sociálních médií, po níž následuje Louis Vuitton, Gucci a Christian Dior.
Já sama jsem častým uživatelem Instagramu. Ponořila jsem se do této sociální sítě natolik, že s ním pomáhám několika firmám. Strávím na něm denně kolem 2 hodin, pokud si ho jen tak prohlížím a minimálně dvojnásobnou dobu, pokud plánuji nějakou kampaň, anebo prostě dávám dohromady nějaký příspěvek.
Poslední dobou si ale všímám negativních vlivů a chyb v systému. Zvláště uživatelé systému Android mi jistě dají zapravdu. Vývojáři Instagramu nás zahlcují stále více a více novinkami, které ale často nefungují a odrazují tak své dosavadní příznivce. Nebudu tu však na tuto aplikaci nadávat, jelikož vytvořit něco tak velkého a ovlivňujícího je věc hodná poklony. Ráda bych se tomuto tématu věnovala i v dalších mých článcích. Tyto řádky jsou o jejím vlivu.
O tom, kdy se díváme na tělo modelky a porovnáváme její s naším. Chceme si hned teď koupit permanentku do posilovny a cvičit do posledního zbytku sil. Což se možná i stane. Hned po první návštěvě se nebudeme moci ani hnout. Ale co je hlavní. Udělali jsme si fotku na „instáč“.
Je to i o tom, když se vaříme s dokonale vypadajícím jídlem. Barevná vyváženost, každý kousek je přesně na svém místě a teď rychle někam, kde je správné světlo, pozadí. Potom, co svůj talíř tak milionkrát vyfotíme a z hladu pomalu začneme šilhat, si dáme první sousto. Zjistíme, že ta mdlá, studená věc není absolutně k jídlu. Ale kdo ví, zda se dala jíst ihned při naservírování.
O tom, že chodíme na párty, postujeme Instastories, na kterých nasadíme umělý úsměv a ukážeme nadšení trvající 10 sekund. Bohužel se mezi námi opakuje určitý model. Daná osoba dělá všechno jen pro to, aby si to mohla hodit na Instagram. Navštěvuje výstavy, veřejné akce, platí hromadu peněz, aby se dostala do VIP zákoutí nebo dokonce vykonává dobrovolnou činnost. Pro vylepšení společenského statusu.
Neberte mne prosím špatně. Instagram mám moc ráda, je také součástí mého života. Pouze poukazuji na to, že vše má své hranice a tato je opravdu tenká. Nemusíme si to často ani uvědomit a spadneme do propasti falešného veřejného života. I mně se to stalo. Naštěstí mi přátelé otevřeli oči a já mohu zase svobodně dýchat. Už nemám výčitky, že jsem ten den neudělala žádné Instastories, ani že moje tvorba není pravidelná. Mám své NICHE a to je hlavní. Proto pokud máte někoho takového ve svém okolí, nebojte se mu to minimálně říct.
Dávejme si na tento nešvar pozor.
Buďme teď a tady. Buďme opravdoví – skuteční – sami sebou.
A JAK VNÍMÁTE INSTAGRAM VY? MÁ NA VÁS NĚJAKÝ VLIV?
Ps: Pokud netušíš, co je to Niche, ráda ti to osvětlím v dalším článku. I mnoho dalšího.