Mnoho lidí už před dlouhou dobou zjistilo, že internet není jen zdrojem zábavy a uvolnění, ale také se pro někoho stal pracovním prostředím či hlavním zdrojem příjmů. Nejsou to jen profesionální hráči, kdo se živí prací online. Jsou to umělci, podnikatelé, inovátoři… Zkrátka všichni, kdo si uvědomili, že je to právě ona veřejná světová síť, která jim poskytuje možnost své nápady rozšířit během několika okamžiků do celého světa.

Stejně tak už před dlouhou dobou mladí umělci, zejména hudebníci, zjistili, že je možné určitou formou veřejné sbírky vybrat dostatek prostředků na to, aby mohli vydat svou desku, většinou tak činili skrze různé zájmové magazíny a podobná média.

Není tomu již však tak dlouho, kdy někoho napadlo spojit tyto dva aspekty skutečnosti – že lidé rádi přispívají na něco, v čem vidí potenciál a schopnost toho, čemu se říká „world wide web“, proto ta zkratka „www“, přenášet informace rychleji než jakékoli jiné médium a vytvořit tak crowdfunding.

Systém je tak jednoduchý, že už to jednodušeji snad ani nejde. Člověk nastaví cílovou částku, vymyslí několik druhů různě hodnotných odměn, aby pokryl co největší šíři nominální hodnoty příspěvků a široká veřejnost poté za symbolické odměny zasílá své příspěvky na kampaň.

O tom, jak se tvoří kvalitní crowdfundingová kampaň, se jistě dočtete více přímo na portálech, jež se na tento druh sponzoringu zaměřují. Překážkou není dokonce ani to, že nemáte vůbec žádné peníze, crowdfundingové portály si své provize berou až v případě, že se vše úspěšně vybere a strhnou si jen určitá procenta z výsledné částky, většinou mezi pěti až desíti procenty.

A pokud se nepodaří vybrat vše?

Kdyby se vybralo pouze o korunu méně, než je cílová částka, bohužel autor kampaně nedostane ani korunu, stejně jako crowdfundingový portál, a veškeré peníze se rozešlou zpět přispěvatelům.

Co to tedy v kostce je? Je to způsob, jakým získat prostředky pro  nastartování podnikání nebo například vydání právě hudební desky či knihy. Crowdfunding je pouze prostředek, nikdy účel podnikání a ačkoli nemusíte disponovat žádnými finančními prostředky, ani tak není tento druh sponzoringu úplně zadarmo.

8661000014_715a313xxx5e5_o

Je totiž jen na vás, jak a kde sponzory získáte a zda to budou z větší části vaši blízcí, fanoušci vaší hudební kapely nebo úplně neznámí lidé, které osloví váš projekt. Největší úskalí této formy získávání prostředků je, že je to celé jen na umělci nebo podnikateli, který potřebuje prostředky, jak kampaň povede a koho osloví.

I tak více než polovina všech spuštěných kampaní, alespoň v Českých a Slovenských zemích, uspěje a podaří se jim vybrat požadovanou částku, někdy dokonce i mnohonásobně více. Pro usnadnění rozhodování, zda je nebo není crowdfunding právě pro vás, jsme vybrali tři kampaně, které v současné době běží a kterými je možné se inspirovat nebo je dokonce podpořit. Pokud se naopak chcete podílet na něčem velikém a inovativním, jedna z nich je zaměřena na vývoj mobilní aplikace, druhá poté na vydání vlastní knihy a třetí se snaží o vybrání dostatečného množství prostředků pro natočení dokumentárního snímku. Na kontě každé z nich již nějaký ten příspěvek přistál, takže v případě záchvatu solidarity se, myslím, nemusíte obávat, že vaše peníze přijdou vniveč. Přinejhorším se vrátí zpátky.

Zejména ale nabírejte inspiraci od crowdfunderů, kteří se do toho často vrhli více než po hlavě.

Ranyt: Proměna – vydání vlastní knihy

Autor této kampaně se pokouší vybrat peníze pro vydání vlastní tištěné knihy žánru fantasy, která již předtím vyšla pod hlavičkou jednoho pražského nakladatelství, avšak pouze v elektronické podobě. Mladý spisovatel se tímto způsobem pokouší si splnit sen a držet svou knihu v ruce i fyzicky a ne jen ve čtečce elektronických knih.

Výměnou za drobné příspěvky, od padesáti korun výše, si připravil nejrůznější odměny od slevového kuponu na elektronickou verzi knihy, přes výtisk s věnováním či originální ilustrací až po odměnu s názvem „Patron“, kdy je ochotný vám výměnou za uhrazení celé částky potřebné k vydání, věnovat celou jednu stránku ve své knize a můžete si na ni natisknout cokoli chcete.

Naděje pro děti úplňku – natočení dokumentárního filmu

V předchozí kampani šlo o vydání vlastní fantasy knihy, v tomto projektu jde o natočení dokumentu, jež se má zabývat dětmi postiženými autismem. Sám autor projektu v úvodu píše, že až když se mu narodila dcerka, která bohužel trpí autismem, uvědomil si bídnou situaci pro rodiny s takto postiženými dětmi a jako novinář se s tím už delší dobu pokouší něco dělat.

Samolepky s logem filmu či originální DVD se snímkem a věnováním nebo zmínění jména přispěvatelů v závěrečných titulcích snímku až po osobní lekce tvůrčího psaní mají zajistit, aby zhruba dvacetiminutový snímek mohl spatřit světlo světa a upozornit tak na tento palčivý problém. Jak sám autor projektu říká, je velmi těžké se vcítit do situace rodiče, který se musí starat o indisponovanou ratolest, dokud se v té situaci sami neocitnete.

Se slonem na cestách – vývoj mobilní aplikace

Předchozí dva projekty byly koncipovány muži a můžeme říci, že mají i hodně společného s uměním. Autorkou posledního projektu je, jak o sobě sama píše, „matka na plný úvazek“, jenž společně se svým týmem přátel již před časem začala vyvíjet mobilní aplikaci zvanou EasyKids. Jedná se o něco inovativního a revolučního. Aplikace zajišťuje maminkám s dětmi přehled všech atrakcí, kulturních akcí, dětských hřišť a dalšího v blízkém okolí nebo v jimi zadané lokalitě, stejně jako informace o nich a hodnocení ostatních uživatelů aplikace.

V současné době se autorka tohoto projektu snaží o získání prostředků pro další vývoj aplikace a ve svém projektu popisuje, jaké další inovace a úpravy by měla aplikace podstoupit a co vše by poté měla nabízet. V tomto projektu jsou odměny pojaty jako balíčky odměn a vždy dostanete „něco navíc“, například placku s logem projektu a plyšovým slonem, pokud přispějete více, získáte ještě navíc tričko. Nutno říci, že autorka si zde s odměnami i jejich názvy velmi pohrála.


Rozhodnete-li se nebo pokud jste se již rozhodli, že zkusíte své štěstí a potenciál vašeho projektu právě skrze crowdfunding, nemůžu než s vámi nadšeně souhlasit. Čím více osobně aktivních lidí, tím lépe. Jen jedna rada na závěr: před vyrobením vaší vlastní kampaně si prostudujte několik podobných kampaní, přinejlepším úspěšných, abyste co nejvíce zvýšili vaše šance na úspěch.