fbpx

2 dubna

Henry Ford: Podivín a průkopník v jedné osobě

0  comments

Jeden z největších a nejvlivnějších podnikatelů světové historie. Průkopník automobilového průmyslu a zároveň podivín a zatvrzelý individualista. Jak někdo správně tuší, řeč je o Henrym Fordovi.

Narodil se v polovině 19. století do farmářské rodiny. Jak to v některých rodinách bývá, jeho otec si přál mít ze syna také farmáře a později mu předat své hospodářství. Henry zemědělství přímo nenáviděl a zemědělským pracím se vyhýbal. Farmaření považoval za ztrátu času.

Jaké je to plýtvání, když musí lidská bytost trávit hodiny a dny za pomalu se pohybujícím párem koní.

Začátky

Ve věku 15 let byl Henry v sousedství známý jako neoficiální opravář hodinek. Uvažoval také o založení hodinářství, spočítal si ale, že by se mu výroba hodinek nevyplatila. Už tehdy přišel s geniální myšlenkou:

Průmyslová výroba může být úspěšná tehdy, když se podaří způsob, jak levně vyrábět něco, co každý potřebuje.

Lidé někdy nevědí, co vlastně chtějí, pokud jim to někdo neřekne.

Později se vyučil zámečníkem a začal pracovat u Edison Illuminating Company (jedna z firem Thomase Alva Edisona, později se s Edisonem stali velmi dobrými přáteli). Ve firmě si vypracoval dobré jméno, až se stal nakonec šéfinženýrem.

První automobil a první chyby

Henryho touha vyrobit svůj automobil ho neopouštěla. Ve volných chvílích po práci si udělal doma provizorní dílnu a pokoušel se postavit spalovací motor vlastní konstrukce. Jen málokdo si dovede představit, jak to bylo obtížné. Postavil motor a později celý automobil ze součástek, které si prakticky sám vyrobil. Nakonec se mu to povedlo a v roce 1896 vzniklo nehezké monstrum na kolech bicyklu. Stroj zvaný quadricycle (čtyřkolka).

Henry ale zapomněl do svého auta zabudovat zpátečku. Kůlna, ve které auto vznikalo, neměla dostatečně velké dveře a automobil nemohl vyjet ven. Rozzuřený Ford vzal sekeru a kus stěny prostě proboural (v Greenfiel Village je dodnes díra vidění).

195

„Plechová Lízinka“

V roce 1899 opouští Henry Edisonovu firmu a s několika investory zakládá Detroit Automobile Company. Po brzkých rozporech se společníky firmu opouští (později z ní vznikla automobilka Cadillac). Tvrdohlavý Ford v té době neměl v Detroitu dobrou pověst. Nakonec mu se založením nové firmy pomohl Alexander Malcomson (obchodník s uhlím) a v roce 1903 vznikl Ford Motor Company. Začal konstruovat své vlastní automobily. Tzv. díru do světa udělal Ford s legendárním Ford T, zvaný také jako „Plechová Lízinka“. Ford T se prodával za 825 dolarů, což byla v té době bezkonkurenční cena a začal dobývat americký trh. Vyráběl se téměř 20 let a z Fordovy firmy vyjelo přes 15 milionů vozů.

Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o něj. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno – a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem.

V té době se ukázala Fordova kreativnost a po vzoru pásového zařízení na jatkách převedl systém výroby i do své firmy. Úspěch dosáhl jak na poli technickém, tak i na poli manažerském. Svým zaměstnancům zkrátil pracovní dobu z 9 na 8 hodin a zvýšil plat z 2,5 na 5 dolaru denně.

Ve své době bylo pro většinu Američanů snem „Dělat u Forda“

Stinná stránka

Na začátku článku jsem použil označení podivín a zatvrzelý individualista. Proč? Například proto, že Ford svůj úspěšný Ford T tak miloval, že i když už jeho firma produkovala modernějšího nástupce, stále trval na jeho výrobě, přestože byla ztrátová. Dalším jeho excesem byla např. koupě vysílacího času v rozhlase. Vysílal tzv. „nedělní Fordovu hodinku“, kde předčítal své rady a protiodborářské a antisemitské tirády. Negativní stránkou je také jeho obdiv k Hitlerovi. Spekuluje se, že mu v jeho začátcích posílal i finanční pomoc. Na druhou stranu je dobré vědět, že se ve Fordových závodech vyráběly během druhé světové války jeepy a tanky, které přispěly k vítězství spojenců.

194

Zajímavosti

Podle pastora Samuela S. Marquise věřil Henry Ford v reinkarnaci. Měl také ekologicky šetrné ambice. Chtěl vyrábět plastické hmoty ze sóji, které by pak používal ve svých vozech. Při stavbě automobilů si Ford všiml, že ze dřeva, které se používá ve vnitřním prostoru vozu, zbývají odřezky. Napadlo ho, že by mohl kousky dřeva přeměnit na dřevěné uhlí, které by se používalo při grilování. I když Henry Ford nebyl úplný abstinent, snažil se žít zdravý životní styl, v důsledku toho vydal knihu Against Cigarettes, která se zabývá nebezpečím návyku na cigaretách, opírající se o názory odborníků ze zdravotnictví.

Závěrem

I když měl Henry Ford své stinné stránky, nemůžeme mu upřít, že byl ve svém oboru geniálním člověkem. Mnoho dnešních podnikatelů by si z něj mělo vzít příklad. Vždyť přece spokojený zaměstnanec, kterého práce baví a těší se do zaměstnání, odvede mnohem kvalitnější práci. Henry vybudoval něco, co funguje dodnes. Vybudoval automobilku, která je jednou z nejstarších na světě. Ve firmě mají nadále hlavní slovo Fordovi potomci a zasloužili se o to, že je dnes společnost druhým největším producentem automobilů v USA a šestou největší automobilkou na světě.

Ať už si myslíte, že něco dokážete, nebo si myslíte, že to nedokážete, v obou případech máte pravdu.


Tags


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch

Name*
Email*
Message
0 of 350
>

Privacy Preference Center