Jeho pobočky navštěvují miliony lidí po celém světě. Jeho káva je prvotřídní. Přístup k zákazníkům je špičkový a díky svému zanícení a náročné povaze vybudoval z malé firmy celosvětově uznávanou značku. Kulaté zelené logo se sirénou uprostřed vám určitě napoví více. Řeč je o Howardovi Schulzovi, zakladateli kávového giganta Starbucks.

Howard se narodil 19. července 1953 v New Yorku v městské části Brooklyn. Otec byl bývalý voják, později pracoval jako řidič kamionu a matka se doma starala o tři děti.
Na střední škole si mladý Schultz našel zálibu ve sportech. Díky tomuto koníčku získal stipendium na Northern Michigan University a následně se stal prvním členem rodiny, který získal vysokoškolské vzdělání.

Po absolvování školy pracoval jako prodejce pro Xerox Corporation. Svou šikovností se vypracoval na post obchodního zástupce, ale později vzal práci generálního ředitele pro švédského výrobce kávovarů, Hammarplast. V roce 1981 Schultz navštívil klienta Hammarplastu, Starbucks Coffee Company a tím začala jeho kávová cesta.
Rok na to se stal Schultz ředitelem marketingu pro Starbucks. Následovala pracovní cesta do Itálie, kde si uvědomil, že tamní kavárny nepodávají jen vynikající espresso, ale slouží hlavně jako místo k setkávání a odpočinku. Po návratu se snažil přesvědčit majitele, aby zavedli něco podobného i doma v USA. Přestože se podávání tradičního espressa vedle zrnkové kávy velmi osvědčilo, ředitel Starbucks odmítl vstoupit na trh kavárenských služeb.

Frustrovaný Schultz se v roce 1985 rozhodl Starbucks opustit. Začal shánět 400 000 dolarů, aby mohl otevřít svůj první obchod a začít podnikat. Přestože byl prakticky na mizině a jeho manželka čekala jejich první dítě, odhodlaný Schultz sehnal potřebné peníze a s příchodem roku 1986 otevřel svůj první coffee shop nazvaný po italských novinách Il Giornale. O dva roky později se původní vedení Starbucks rozhodlo změnit své zaměření a Schultzovi prodalo svůj název za 3,8 milionu dolarů.

15137135195_a941be21f8_z

Il Giornale, přejmenován na Starbucks, agresivně rozšířil své působení napříč celými Spojenými státy. Schultz nevěřil ve franchising a Starbucks si ponechávalo každou jednu prodejnu pod svým drobnohledem. Ačkoliv je dnes Starbucks už celosvětovou záležitostí, velké množství prodejen je stále ve vlastnictví mateřské firmy.

Dne 26. června 1992 společnost vstoupila na burzu a nabídla své kmenové akcie k obchodování. Od roku 1992 do roku 2006 se hodnota akcií zvýšila téměř o 5800 procent a rok na to obsluhoval Starbucks 50 milionů zákazníků týdně. To v dějinách maloobchodu předtím nikdo nedokázal. Zajímavé je i to, jakým způsobem Starbucks přistupuje k zaměstnancům. Pan Schultz vsadil na různé sociální výhody, čímž si zajistil oddanost svých lidí. Nemluvě o přidané hodnotě pro zákazníky, kteří si jeho přátelské prodejny zamilovali.

Pět věcí, které byste si s určitostí měli od tohoto pána osvojit:

1. Dbejte na pořádek, mějte věci pod kontrolou a buďte nároční.
2. Je jedno jestli chodíte do školy, nebo již pracujete. Zjistěte, v čem jste dobří, a rozvíjejte svůj talent.
3. Přistupujte přátelsky k vašim zákazníkům a oni se k vám budou s radostí vracet znovu a znovu.
4. Važte si každé zkušenosti, protože vás připravuje na další příležitost. Nikdy nemůžete vědět, co bude následovat.
5. Dosáhnete jakéhokoliv cíle, pokud milujete to, co děláte.