Myslíte si, že vás, nebo vaše děti současný školní systém připraví dostatečně do života? Nebo máte stále pocit, že se vzděláváme podle modelu, který už je několik desítek let starý, a že nám znovu ujel vlak? Otázka je, proč jsme pozadu oproti světu? Je to z důvodu nedostatku financí? Vláda dělá špatná opatření a zabraňuje tak vzdělávacím institucím, aby se mohly vyvíjet správným směrem? Nebo v akademické sféře chybí mladí inovativní lidé, kteří by měli potřebu něco změnit k lepšímu? V dnešním článku se pokusíme alespoň na některé otázky odpovědět.
Zamyslete se, než si začnete stěžovat
„Nikdy jsem nedopustil, aby škola stála v cestě mému vzdělání.“
Mark Twain
Téma zastaralého školního systému je stále s námi a není uspokojivě vyřešeno. Ano, určitě potřebujeme spoustu změn. Škola musí být mnohem inovativnější a řekl bych dravější. Musí se víc prát za používání nových technologií, ale opravdu je tak špatná? Ne, není. Těch spoustu let, které strávíme ve škole, nám přinese obrovské množství nových poznatků a informací, které se vám na první pohled mohou zdát zbytečné, ale nikdy nevíte, kdy se vám to nebo ono bude hodit. Navíc nás škola učí disciplíně a práci v kolektivu.
Samozřejmě je velmi důležité, na jakého učitele narazíte. Jsou jedinci, kteří věnují svůj volný čas k vymýšlení projektů pro kolektiv, které vás naučí, jak vypadá práce v týmu. Zároveň každý jedinec zjistí, že v kolektivu nebude vždy jen po jeho a, že se musí najít kompromis mezi názory vašich spolupracovníků. Všechno, co se v životě naučíte a dozvíte, je použitelné. Nikdy nevíte, co se vám bude hodit. Proto nezavrhujte školu. Není dokonalá, v systému je spoustu chyb, ale rozhodně není zbytečná. Raději najděte, co je dobré a toho naplno využijte. Peníze nerostou na stromech a chybí tam, kde jsou nejvíce potřeba.
Financování školství je dlouholetý problém. Platy v akademické sféře jsou mizivé. A už tak nedostatečné financování je velmi často ovlivněno korupcí, takže se často peníze nedostanou na místa, kde jsou potřeba, ale skončí v kapsách zloduchů. A tím vyvstává velmi kontroverzní otázka, která se spoustě lidí nelíbí. Ti, kteří se nejvíc ozývají na adresu špatného systému vyučování, často zapomínají na to, že prestižní zahraniční školy jsou zároveň ty nejdražší. A to je podle mého základní problém. Abychom dohnali, a udrželi krok s dobou, potřebujeme do školství dostat více finančních prostředků. Takže pokud chceme, aby se naše vzdělání zlepšilo, tak se z toho bude muset stát privátní záležitost. Samozřejmě právo na vzdělání má každý a nemůžeme nikomu toto právo vzít.
Systém musí být vyvážený a nabídnout státní školy, které budou zadarmo a kvalitní privátní vysoké školy, kde se bude platit školné. K tomu je potřeba vytvořit kvalitní systém pro získání studijního stipendia, abys studenti bez finančních prostředků měli možnost studovat na privátních školách. Takovýto systém funguje už mnoho let v USA a rozdíl je myslím vidět na první problém. Je to jediný způsob jak dostat do školství peníze, a tím nalákat do akademické sféry mladé a nadějné lidi. Za všechno můžou lidé, lidé a zase jen lidé.
„Průměrný učitel vypráví. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje.“
Charles Farrar Browne
Nastínili jsme systém, kterým bychom dokázali dostat více peněz do akademické sféry. Skvělý první krok. Ale přichází další, možná ještě důležitější. Kde najít lidi, kteří budou ochotní vynaložit všechny své síly na to, aby se tyto prostředky využily tak, jak mají. To je další velmi náročný úkol, kvalitních lidí je vždy nedostatek, nebo se zaměřují na oblasti, kde se dá vydělat více peněz a dosáhnout vyšších cílů a ohodnocení, než ve školství. Doufám, že dostatkem financí se tento problém odstraní. Větší průtok peněz samozřejmě znamená i větší platy učitelů a celkově akademických zaměstnanců.
Vůbec se nedivím mladým lidem, kteří nechtějí po vystudování vysoké školy zůstat v akademické sféře. Po letech studia, probděných nocí před zkouškami si nezaslouží tak malé ocenění a takové společenské postavení, jaké se jim dostane v dnešní době. Mluvíme tu o kompletně novém způsobu myšlení, který se dotýká našeho vzdělání.
V tomto článku jsem se pokusil nastínit, jakým způsobem si představuji vývoj naší akademické sféry. Není to krátká cesta. Je to naopak cesta velmi dlouhá, klikatá a plná překážek. Avšak na konci této cesty bychom se mohli pochlubit, kvalitním vzdělávacím systémem, a studenti z ciziny by se prali o to, aby mohli u nás studovat, a ne, aby se většina českých studentů pokoušela dostat na zahraniční vysoké školy s studovat v zahraničí. Věřím, že pokud se této myšlenky chytnou schopní lidé, tak je realizovatelná.