Také děláte milion věcí najednou, protože tak toho víc zvládnete?

A je to tak správně?

Naopak!  Mozek není zvyklý volně přecházet z jedné činnosti do druhé. Nejsme počítače, abychom mohli fungovat tak, že spousta programů (v našem případě činností) běží souběžně a hlavně bezchybně. Chybí nám pak kontrola a možnost chyb se rapidně zvyšuje.  Ač to vypadá, že děláním více věcí najednou čas získáme, opak je pravdou. Ve skutečnosti nám činnosti trvají mnohem déle, stojí nás víc energie a po jejich vykonání a zkontrolování se cítíme mnohem víc vyčerpaní, než kdybychom každou činnost dělali postupně.

Zapomeňte tedy na multitasking (dělání souběžně více věcí najednou). Například telefonujete, u toho pijete kávu a píšete email na počítači). Vždy dělejte jen jednu věc a pak se pusťte do druhé. Snažte se hlídat si i své myšlenky, aby vám nelétaly všude možně a vy na schůzce s klientem nepřemýšleli o jiném klientovi, zároveň o tom, jak se těšíte odpoledne s kamarády na fotbal, co budete vařit k večeři atd.

Související článek: Můj den má 25 hodin: objevte i vy 7 zlatých pravidel time managementu

Pokud vám myšlenky přece jen utečou, pak trvá určitý čas, než se zase vrátíte a vzpomenete si, co jste to vlastně dělali a kde jste skončili…

A tím ztrácíte čas…

Myslíte si, že se dokážete soustředit?

Existuje jednoduchý způsob, jak to ověřit. Vyberte si ve vaší blízkosti nějaký předmět a na ten se zaměřte a sledujte ho. Sledujte i své myšlenky, aby všechny byly jen o tomto předmětu. Vnímejte celý předmět, z čeho je, jestli se vám líbí atd. Je celkem jedno, co to bude, důležité je soustředit se jen na tuto věc tak dlouho, jak to vydržíte. Pokud vám po chvilce myšlenky utečou jinam (mozkem nám proudí desetitisíce myšlenek denně), nic se neděje. Můžete to trénovat každý den a opět stejným způsobem, vždy si vyberte jednu věc a na tu se soustřeďte.

Podpořit to můžete i při vašich dalších činnostech a aktivitách. Cokoliv budete dělat, soustřeďte se jen na to, co právě děláte.

Když jíte, věnujte celou vaši pozornost jídlu. Vychutnávejte si, jak je dobré, voňavé. Každé sousto několikrát rozkousejte. Zkuste čas jídla protáhnout z obvyklých pěti minut alespoň na 15 minut a udělejte si z jídla „zážitek, událost“.  Doporučuji zkusit to i doma, pro jídlo hezky prostřít stůl, kdy se celá rodina sejdete, než si to sníst u televize na kolenou.

Mozek i tělo vám za to poděkují. Nevím, jak to máte vy, ale já když jím u televize a na jídlo se nesoustředím, mám najednou prázdný talíř a vůbec nevím, že jsem něco jedla…

Když pracujete, soustřeďte se jen na tu jednu činnost, kterou právě děláte. Až ji doděláte, začněte dělat něco dalšího.

Když se seznamujete s novým člověkem, ať už je to kolega, klient či účastník networkingového setkání, plně se soustřeďte, když se vám bude představovat. Pokud budete momentálně myšlenkami přítomní, zvýšíte pravděpodobnost zapamatování si jeho/jejího jména.

Když jste například na procházce, užívejte si přírodu, dívejte se všude kolem, poslouchejte zpívající ptáky. Nic jiného neřešte.

Když jste na dovolené nebo na výletě, užívejte si přítomnost daného okamžiku a nepřemýšlejte o tom, jak budete ostatním vyprávět, jaké to bylo a co všechno jste viděli.

Prostě a jednoduše buďte přítomni v daném okamžiku a plně ho prožívejte, to je celé velké tajemství.

Sama to teď na sobě pár dní praktikuji a hlídám se, abych se soustředila na jednu věc a nepřemýšlela nad miliony věcí na jednou. A musím říci, že vlastním upozorňováním se a pravidelným tréninkem se moje koncentrace výrazně zlepšuje. Stejně tak se zvyšuje moje efektivita, stihnu mnohem víc věcí za kratší dobu než dříve a mám z toho obrovskou radost.

A proč se koncentrovat?:

  • Vaše výkonnost rapidně vzroste.
  • Když se budete soustředit jen na jednu věc, daný úkol bude rychleji hotový.
  • Vaše práce tedy bude mnohem efektivnější a vy tak budete mít víc času nejen na práci, ale také na svou rodinu a koníčky.
  • Budete mít pocit dobře a účinně stráveného času, ať už budete dělat cokoliv.
  • Vaše životní energie se zvýší.
  • Zvýší se váš pocit spokojenosti a radost ze života.

 

Související článek: 10 rad, jak zvýšit svou efektivitu při práci