Každý vcházíme do nového roku plni očekávání a nových výzev. I proto bych vám ráda představila projekt, který vám může pomoci posunout své vize zase o kousek dál. Už 18. ledna se můžete zúčastnit kreativního workshopu s přední českou kulturní zpravodajkou Juditou Matyášovou a PR manažerkou Zlatou Jílkovou.
Pojďme to vzít hezky od začátku. Podíváme se, jak celý nápad vznikl. Jak se dvě profesně rozdílné osoby daly dohromady a kam vůbec směřují.
Jak jste se daly dohromady? Každá jste přece trochu z jiné branže.
ZJ: S Juditou se známe řadu let. Dohromady nás svedla práce. Já jí, jakožto novinářce, posílala informace o klientech naší komunikační agentury a ona, když byly zajímavé (a to vždy byly), je přepracovala v ještě zajímavější články v Lidových novinách. Začaly jsme spolupracovat a dodnes vznikají opravdu pěkné věci. Po čase jsme se osobně sešly, zjistily, že je nám spolu pracovně fajn a začaly vymýšlet dál.
JM: V médiích dělám patnáct let, ale znám také práci v PR. Tři roky jsem pracovala na tiskovém oddělení Českých center Ministerstva zahraničních věcí. Takže jsem si vyzkoušela obě strany „barikády“ a moc dobře vím, jak je těžké zaujmout novináře, ale zároveň vím, jak je pro novináře obtížné zorientovat se v haldách tiskových zpráv, které mu denně chodí. Zlatu Jílkovou jsem potkala při práci, líbilo se mi, že má podobnou zkušenost jako já: má PR agenturu, ale zná taky novinářské prostředí. Chápe, proč novináři potřebují všechno teď a hned a dělá všechno s nadšením, které je mi velmi blízké.
Co vás přivedlo k nápadu na WS?
JM: Nejčastěji píšu o zajímavých kulturních událostech a dělám rozhovory s umělci. Neustále slyším, že má někdo výstavu / vydal knihu / natočil film a „ono se o tom nepíše“. Jenže když se pak zeptám, komu to dotyčný poslal, zjistím, že leda na obecný email redakce. Každý týden slyším tyhle lamentace a řekla jsem si, že k tomu nepochopení dochází hlavně proto, že si ty naše světy: novinářský a ne-novinářský neznají. Napadlo nás, že rozjedeme kurzy, kde vysvětlíme, co vlastně novinář potřebuje a proč.
ZJ: Díky našim skvělým klientům a známosti na trhu se na mne čím dál častěji obracejí další lidé, kteří mají originální business, ale novináři o nich nepíšou. Ptají se, proč tomu tak je. Takovou klasikou posledních let je, že občas platí nehorázné peníze velkým PR agenturám, ale nedaří se jim prodrat do opravdu zajímavých médií, což mne velmi mrzí. Kazí to tak jméno na trhu všem dobrým agenturám a PRistům, kteří svou práci dělají s láskou a dobře. Takže jsme potom hasili problémy, které nadělal někdo jiný. A také mne přestala bavit ta umělá propast mezi PRisty a novináři. Novinařině jsem se věnovala deset let a zjistila jsem jedno. Novináře dělím na dobré a špatné, stejně tak jako většinu věcí ve svém životě. To samé je u PRistů. A pokud se setkají dobří novináři a dobří PRisti, může z toho být skvělá spolupráce pro obě strany. Novináři začnou dostávat opravdu kvalitní informace, které pak mohou přepracovat ve čtivé články, zajímavé rozhlasové a televizní reportáže nebo ojedinělé rozhovory.
Co je hlavní myšlenkou projektu?
JM: Chceme účastníkům našeho workshopu ukázat, jak funguje novinář. Co ho zaujme a co ho naopak spolehlivě odradí. Učíme je umění zkratky, aby pochopili, že není třeba psát sáhodlouhé tiskové zprávy a posílat padesát fotek. Na našem workshopu si vyzkouší, jak se píše titulek, dostane zpětnou vazbu nejen od nás, ale také od ostatních účastníků a dozví se spoustu konkrétních tipů z praxe. A jako zajímavý bonus ochutná jídlo od začínajících caterignových firem, které chceme podpořit v podnikání.
V dnešní době je spousty kurzů. V čem je ten váš jiný?
JM: Účastníci našich kurzů hlavně oceňují, že jim dáváme rady a tipy z naší dlouholeté praxe. Často říkají: „Až teď chápu, proč na ty naše maily nikdo nereagoval“. Naším cílem není vyprávět teoretické poučky a ujišťovat účastníky, že na jejich informace čeká padesát novinářů po celé republice. Ukazujeme jim realistický pohled na svět, tak jak ho vnímám já z novinářského pohledu a jak ho vnímá Zlata, z pohledu expertky na PR.
ZJ: Myslím, že my jsme jiné. Už jen to, že se lidé setkají s novinářkou i PRistkou zároveň. Myslím, že vedeme kurzy nejen kvalitně, ale i vtipně a vystavujeme lidem základní kameny komunikace, po kterých stále kráčí málokdo.
Jaký je váš cíl? Kam směřujete?
JM: Nyní máme v nabídce základní kurz, kde vysvětlujeme jednotlivé kroky v komunikaci: jak volat, psát, jak si vytvořit okruh novinářů. Do budoucna chceme kurzy zaměřit tematicky, např. konzultace webových stránek nebo příprava propagace konkrétního projektu.
ZJ: Zatím pořádáme kurzy jen v Praze, ale už teď jednáme o tom, že s nimi vyrazíme do regionů. Začali se na nás obracet zájemci z Brna, Ostravy, Liberce a dalších různých skupin a HUBů, kteří sdružují podnikatele. Ozývat se začaly i jednotlivě firmy, pro které děláme tyto workshopy na míru. Učíme jejich zaměstnance, jak s médii komunikovat. Je to nesmírně zajímavé i pro nás. Věříme, že v blízké budoucnosti bude firem i jednotlivců čím dál více. Rády bychom, aby se lidé začali v mediální džungli i díky nám orientovat a dělali svou práci dobře.
O co vlastně v tomto projektu jde?
Je to velmi jednoduché. Zlata s Juditou vám pomohou prokouoknout taje žurnalistiky. Jak zajistit, aby se o vás začalo psát nebo jste se dostali do popředí a trochu se zviditelnili. Pokud jste absolvovali kurzy PR a pořád nevíte, jak to chodí v praxi, tak nezoufejte. Novinářka Judita Matyášová a PRistka Zlata Jílková vám poradí, co novináře zajímá. Jaké podklady končí v koši a proč! Díky nim se vyznáte v mediální džungli.
Pro koho je kurz určený:
•pro zástupce kulturních, neziskových i komerčních organizací
•pro podnikatele
•pro všechny, kteří potřebují, aby se o tom, co dělají, dověděli ti správní lidé,
•pro ty, které jejich osobní příběh a skvělá práce odliší od konkurence.
Jaký přínos pro Vás kurz bude mít
•doručíte informace o vás tomu správnému novináři!
•najdete, uchopíte a dokážete nabídnout svůj osobní příběh tak, aby novináře zaujal,
•dokážete napsat kvalitní tiskovou zprávu.
Obsah kurzu
•díky kombinaci dvou lektorek – novinářky a PRistky – získáte maximum informací z obou stran barikády,
•odhalíte, jak pracovat s novináři k oboustranné spokojenosti,
•zkusíte si, jak během dvou minut přesvědčit novináře o tom, že to, co děláte, je přesně to, o čem chce napsat!
Kdo vás kurzem bude provádět?
- Judita Matyášová
Patří mezi přední české novinářky a publicistky. Třináct let pracuje v Lidových novinách a specializuje se na kulturu. Píše rozhovory a texty o kulturních událostech, neziskových a vzdělávacích organizacích. Dlouhodobě se věnuju vyhledávání příběhů Čechů, kteří odešli nebo emigrovali v první polovině 20. století. Na toto téma napsala knihu Přátelství navzdory Hitlerovi a scénář k filmu Na Sever. - Zlata Jílková
Je majitelkou komunikační agentury Seen Media, která se specializuje na Public relation. Téměř deset let staví mediální komunikaci menším i větším firmám, divadlům, knižním nakladatelstvím, hudebním festivalům, komerčním subjektům i osobnostem naší země. Díky příběhům, které se skrývají za prací každého z nás, se jí daří dostávat majitele firem a jejich práci přesně do těch médií, které jsou pro ně určené.O jejich klientech si můžete přečíst v Instinktu, Mladé Frontě Dnes, Forbesu, Lidových novinách, Reflexu nebo je vidět v televizích či slyšet v rozhlase. Deset let pracovala v českých médiích jako novinářka a rozhlasová reportérka. Její hlas jste mohli slyšet z rádií Impuls, Frekvence 1 či z Českého rozhlasu. Moderovala Snídani s Novou. Vystudovala mediální komunikace na UTB ve Zlíně a absolvovala studijní pobyt v Galway Culture Institutu v Irsku. Dodnes spolupracuje s některými médii, do kterých občasně dopisuje. Ráda cestuje, čte, běhá a poznává nové kultury a zajímavé lidi.
Není lepší období než to, které zrovna přichází. Udělejte něco pro své sny a navštivte workshop, který vám pomůže s realizací. Podívejte se i na ohlasy účastníků kurzů. Vše najdete na facebooku. Na workshop je nutné se přihlásit ZDE.