Chtěli byste začít podnikat, ale bojíte se neúspěchu? Tento článek vám ukáže souvislosti mezi sportem a podnikáním. Některé z vás možná přiměje začít sportovat, popřípadě se zamyslet nad sportem, který již provozujete.

Když jsem před několika lety začal sportovat, byl jsem jako většina lidí. Spojitost s podnikáním jsem prostě neviděl, vlastně jsem ji ani vidět nepotřeboval. S odstupem času jsem ale začal zjišťovat, že podnikání a sport mají společného opravdu hodně.

Článek je rozdělený do 6 bodů, se kterými jste se už možná setkali na různých webech zaměřujících se na podnikání. Ale položte si otázku: Vidím v těchto bodech souvislosti se sportem? Pokud ne, je tento článek napsaný přímo pro vás. Také bych chtěl podotknout, že se body nesnažím vysvětlit, poukazuji jen na spojitosti mezi sportem a podnikáním. V následujících týdnech budu těchto 6 bodů jednotlivě vydávat a dopodrobna vysvětlovat.

1. Výběr oblasti

Než se rozhodnete začít sportovat, musíte si vybrat sport, který vás bude naplňovat a budete ho schopni fyzicky zvládat. Může to být vlastně cokoliv od Atletiky až po Žonglování. Pro zjednodušení budu po zbytek článku používat běh jako příklad. Je to můj oblíbený sport, který není náročný finančně ani časově a navíc se na něm dají velice snadno pochopit souvislosti s podnikáním. Proto ho také doporučuji, pokud se rozhodnete začít sportovat.

V podnikání je to vlastně totéž. Oblast byznysu si vybíráte podle toho, co vás baví, na co máte finance a co umíte. Samozřejmě je spousta dalších hledisek, ale já se zaměřuji jen na ty společná.

2. Odhodlání začít

Dle mého názoru je odhodlání téměř k ničemu. Je to jen jakýsi spouštěč, který ne každý využije. Jestli budete rozhodnuti začít, pořád to neznamená, že začnete. Odhodlání je největší kámen úrazu u většiny lidí. Člověk si dokáže najít desítky výmluv proč to nedělat:

V podnikání: Byznys se mi nepovede. Co na to řeknou ostatní? Na trhu je už velká konkurence, nemá to smysl. Nevymyslím nic nového.

Ve sportu: Nebudu mít na to čas. Venku je škaredě. Jsem unavený.

Nebojte se opustit komfortní zónu – určitý prostor, který člověk obývá, je mu důvěrně známý a pobyt v něm nevyžaduje žádné zvláštní úsilí.

Možná jste si už někdy stanovili novoroční předsevzetí – začnu cvičit, začnu běhat apod. Ale jak dlouho vám to vydrželo? Týden? Dva týdny? Z vlastních zkušenosti vím, že když vydržíte prvních 5 týdnů, máte vyhráno.

Nehledejte výmluvy a prostě začněte! To platí jak pro byznys, tak pro jakýkoliv sport.

Nečekejte, nikdy nenastane ten pravý okamžik. Začněte tam, kde jste a použijte nástroje, které máte zrovna k dispozici. Lepší nástroje najdete cestou. – Napoleon Hill

3. Stanovení cílů

Lidé si v dnešní době stanovují cíle špatně. Ptáte se proč? Většina cílů se skládá pouze z jednoho velkého cíle. Tím se následně mnohonásobně zvýší riziko neúspěchu – vzdáte to dříve, než se dostaví výsledky.

Nejlepším způsobem je stanovit si velký cíl a ten si rozdělit na malé, rychleji dosažitelné cíle. Každý cíl musí být konkretizovaný a mít pevně stanovené období, kdy ho chceme dosáhnout.

Spojitost mezi podnikáním a sportem je snad zřejmá. Pokud začnete běhat a myslíte to vážně, stanovíte si nějaký cíl. V mém případě jsem se rozhodl, že po 4 měsících příprav uběhnu půlmaraton pod 2 hodiny.

Tento cíl byl pro mě tím velkým, takže jsem si jej rozdělil na menší cíle: Uběhnu 5 km pod 25 minut. Uběhnu 10km pod 50 minut. Budu běhat alespoň 5x týdně 5km.

V podnikání je to podobné. Hlavní cíl může být například: Vydělat milion korun do konce roku.

Tento cíl se ale skládá ze spousty menších cílů: Každý měsíc vydělám alespoň 80 tisíc korun. Do svého byznysu přivedu každý měsíc jednoho nového obchodního partnera. Samozřejmě záleží na konkrétní oblasti podnikání.

V dnešní době se často setkávám s názorem, že žijeme ve špatné době, protože se neustále ženeme za svými cíli. Popravdě mně to nevadí, mám rád ten pocit, když nějaký cíl splním. Pokud se vaše velké cíle skládají ze spousty malých cílů, tak jakákoliv činnost, kterou provádíte, má nějaký smysl a hlavně se za ničím neženete.

4 . Vytvoření konkrétního plánu

Stanovování cílů a plánování je opravdu velice propojené. Plán vytváříme podle cílů. Cíle i plány by měly být reálné, tak aby se dali dosáhnout.

Nezapomínejte na to, že: Špatné plánování je lepší než žádné plánování. Člověk se neustále učí, ve sportu budete neustále přicházet na lepší plán, který vám bude lépe vyhovovat. To stejné opět platí i podnikání.

5. Motivace a rozvoj osobnosti

Motivace může být cokoliv, co vás nabudí, samozřejmě se musí vztahovat na danou oblast vašich zájmů. Je dobré naučit se dobře namotivovat. Když se to naučíte, pochopíte tak další základ podnikání – rozvoj osobnosti.

Jak už jsem zmínil v bodech výše: Sport a podnikání jsou dvě opravdu silně propojené aktivity. Ve spoustě článků osobního rozvoje zjistíte, že vám i článek „nesouvisející“ se sportem může dát spoustu dobrých příkladů, rad a motivací. To samé platí i obráceně. Sport vás naučí nevzdávat se, neustále navyšovat svá maxima a podporovat své kamarády v činnosti, ve které začínají. Je toho určitě mnohem více, jestli jste narazili na další věci, nebojte se o ně podělit v komentářích.

6. Dosažení cílů

Takže už jste dosáhli hlavních cílů ve sportu nebo v podnikání? Jste dokonce tak úspěšní, že se vám podařilo tyto aktivity propojit? Jestli ano, tak jste úspěšnější než většina lidí na světě.

Splnění cílů neznamená neplánovat další cíle. Splnili jste si všechny cíle stanovené na začátku? Ano? Tak to je super! Ale nezapomínejte na to, že v životě je spousta věcí, které můžete ještě získat nebo navštívit. Pokud vás tato cesta neláká, věnujte se alespoň charitě, podporujte ambiciózní lidi nebo sponzorujte zvířátka v zoo. Je to na vás! Ale vždy je možnost zkusit něco nového, něco co vás bude bavit a bude to mít pro vás smysl.

Během psaní tohoto článku jsem si uvědomil, že jakákoliv činnost, které vás baví a aktivně se jí věnujete, splňuje těchto 6 bodů. Jestli vás sport neláká, můžete začít s čímkoliv jiným. V každé aktivitě se dá těchto 6 bodů propojit s podnikáním, stačí se jen podívat z jiného úhlu. Tak co, zkusíte to?