Apple, Rolex, Nike – co vám při těchto slovech vytane na mysli? Jak je možné, že si někteří lidé kupují každý druhý rok nový typ iPhonu a nechtějí nic jiného? Teď si vzpomeňte na vaši oblíbenou kavárnu. Proč vás napadla právě ta a žádná jiná? Jak to, že se k určitému výrobku či službě vracíme mnohem raději, než k jiným? Jak to, že preferujeme jednu značku před druhou bez ohledu na cenu? Pravděpodobně je to tím, že tu značku přímo MILUJEM. Je to náš Love Brand.
Ve zkratce můžeme Love Brand popsat jako značku, která nejenže vystupuje na trhu pod ochrannou známkou, ale také jako značku, ke které má široká veřejnost určitý kladný citový vztah.
Produkty a služby dané značky jsou doslova srdcovou záležitostí jejích spotřebitelů. Lidé ji milují a nebojí se za ni dokonce postavit. Jsou hrdí na to, že používají její produkty. Myslím, že jako ukázkový příklad můžeme uvést Apple a jeho zastánce.
V následujících bodech se nachází odpověď a také návod na to, jak si můžeme vybudovat svůj vlastní Love Brand. Tak se soustřeďme.
VZBUZUJTE EMOCE A VYTVÁŘEJTE VZTAHY
Mezi značkou a zákazníkem musí být jakési pouto. Pouto, které z našeho brandu vytváří Love Brand. Je to jako s partnerem. Nejdříve se zamilujete, zamilujete se do té značky a najednou bez ní nemůžete být. Firma musí tento vztah pravidelně prohlubovat a rozvíjet, aby láska nevyhasla a zákazník si nenašel něco, co mu vyhovuje více a s kým je mu lépe.
NÁZOR ZÁKAZNÍKŮ
Říkejme si o zpětnou vazbu. Dokáže nám to ve spoustě věcí pomoci. Zjistíme, co je třeba zlepšit a co je pro naše zákazníky důležité. Podle této zpětné vazby se ale i řiďme. Můžeme uspořádat obrovský průzkum, ale pokud skončí v šuplíku, bylo to celé na nic.
ZÁKAZNÍK SE SE ZNAČKOU MUSÍ ZTOTOŽŇOVAT
Love Brand musí vyjadřovat životní styl svých spotřebitelů. Kdo si kupuje Rolls Royce? Kdo nakupuje jen v jednom nákupním řetězci? Okamžitě se vám daný člověk vybaví. Zkrátka a jednoduše – luxusní a rychlá auta si kupují luxusní a rychlí lidé.
O TÉ NAŠÍ „PRAVDĚ“ SE MUSÍ PŘESVĚDČIT SÁM ZÁKAZNÍK
My jako značka můžeme slíbit zákazníkovi i modré z nebe, ale pokud to na vlastní kůži nepocítí on sám, ztratíme ho. S tím souvisí i následující bod.
NIKDY NELŽETE
To nejhorší, co brand může udělat, a co ho totálně odstřihne od nálepky „love“, je, když lže svým zákazníkům. Více snad není třeba dodávat. Opět se odvolám na partnerský vztah – ztracená důvěra se jen těžko dobývá zpět
VYTVOŘME SI FILOSOFII
Pokud chceme vytvořit Love Brand, musíme žít svou filosofií a kolem ní budovat svoje impérium.
MÁME FANOUŠKY, NE ZÁKAZNÍKY
Až doteď jsme se bavili o zákaznících a ještě se o nich bavit budeme, ale tou pravou podstatou Love Brandu je to, že nemá zákazníky. Má fanoušky. Buduje si svůj fan club. Náš vztah se z čistě obchodního změní na přátelský a to je to, co potřebuje každý Love Brand.
VZDĚLÁVÁME SVÉ ZÁKAZNÍKY
U mnohých firem můžeme vidět, jak investují čas do vzdělávání svých zákazníků. Love Brand musí pravidelně svým klientům ukazovat, jak co nejefektivněji využívat svůj produkt a jak se o něj starat. Nejde o to, že jim ukazujeme svoje know-how. Jde o to, ukázat lidem, že jsme mistři v tom, co děláme, a že jim rádi pomůžeme, aniž by si za to museli připlácet.
LIDÉ SE NAŠÍM PRODUKTEM MUSÍ CHLUBIT
Zákazník musí být schopný bojovat za „svou“ značku. Musí být hrdý na to, že vlastní náš produkt. Dejme lidem příležitost k tomu, aby se mohli pochlubit tím, že používají náš produkt. Všichni dobře víme, že nejlepší reklama je „word-of-mouth“. Udělejme tedy z lidí hrdé vlastníky našeho produktu a zákonitě se k nim připojí další.
ORGANIZUJME EVENTY
Ukažme lidem svoji firemní kulturu. Firemní večírky určitě znáte. Pojďme udělat něco víc! Dobrým příkladem je jedna nejmenovaná firma, která uspořádala den otevřených dveří, aby se k nim její zákazníci mohli přijít podívat a seznámit se s lidmi, kteří pracují na jejich produktech.
ZAMĚŘME SE NA DETAILY
Zákazník je jako žena. Potřebuje mnoho pozornosti a miluje, když si muž všímá detailů. I když je to pro nás občas těžké, musíme jako muž i jako firma dbát na to, aby naše „partnerka“ cítila náš zájem.
BUĎME AUTORITOU
Dejme tomu, že se nám podařilo stát se Love Brandem. Myslíte, že to stačí? Určitě ne. Musíme si uvědomovat přítomnost ostatních brandů, které též chtějí být „love“. Proto si stanovte pravidla a nebojte se činit rázná rozhodnutí. Vždy může přijít někdo lepší, než jsme my. Musíme jen být ostražití a na trhu autoritativní.
MUSÍME BÝT ODVÁŽNÍ
Abychom toto vše zvládali, musíme mít v sobě i určitou dávku odvahy. Lidé mají rádi odvážné věci. Nebojme se proto zkusit něco nového – musíme se přeci odlišit.