Budu podnikat. Budu volný jako pták a vydělám hromadu peněz. Taková je představa a zároveň i cíl většiny začínajících podnikatelů.
Inkoust na živnostenském listu ještě ani nezaschl a už se v představách topí v penězích. Jen minimum začínajících podnikatelů je připraveno na úskalí, která je čekají. Na věci, kterých se budou muset vzdát, i na chvíle, které nebudou zrovna růžové. Kolikrát nejsou připraveni ani na to, že starty nebývají lehké a častokrát se objeví turbulence, které se zdají pro let tak moc kritické, že chceme vzít padák a okamžitě vyskočit z letadla než se celé zřítí nebo rozpadne.
Ne všichni jsou takto silní, aby ustáli sebevětší turbulenci, a ne všichni umí obětovat, rozhodovat se a jít dál.
Ti opravdu úspěšní podnikatelé vám řeknou, že jejich cesta trvala bezmála 10 let a první polovina byla nejhorší. Vypracovat se nejde během jedné noci, musíte být vytrvalí a jít dál.
Podnikatel, na kterého jsem si vzpomněla, začínal v bytě 2+0 se dvěma malými dětmi a manželkou na mateřské dovolené. V té době ještě dodělával vysokou školu.
Měl velmi propracovaný plán a začal hledat cesty, jak ho naplnit. Musel vybudovat koncept, sehnat kapitál a rozjet podnikání, aby mohl sobě i své rodině dopřát pohodlí. Není podstatné, co všechno musel obětovat, důležité je, že se dílo povedlo.
V dnešní době je z něho milionář, který má za zády firmu, ve které zaměstnává přibližně 80 zaměstnanců. I přesto, že se říká, že není dobré spolupracovat s rodinou, šel do toho. Jako jeden z mála vyvrátil tuto fámu. V jeho firmě pracuje jeho žena, sestra a otec. Díky této trojici, a tím pádem i šesti očím, firma vzkvétá. Vztahy se zákazníky, i těmi zahraničními, se prohlubují. Finance se hromadí a jméno v oboru je tak velké, že kdo o firmě neslyšel, jako by nebyl.
I proto jsem si vybrala tohoto pána, aby vám odhalil možnosti i úskalí, které jsou s podnikáním spojeny.
Co bylo pro rozjezd podnikání nejdůležitější?
Celé to rozjet. Táta sice měl firmu, ale minimum zákazníků. Začali jsme to dělat trochu jinak, my mladý. Orientace na zákazníky bylo v podstatě to nejdůležitější. Vybrat si ty perspektivní a vybudovat letitý obchod. Jsme 17 let v branži a tím pádem můžu říct, že se nám to povedlo. Musíte umět odhalit potenciál, vidět perspektivu a hlavně se v tom neutápět.
Na co, by se měli budoucí podnikatelé připravit?
Trpělivost. Hromada věcí je metoda pokus omyl. Nekonečný boj s úřady vám taky moc nepřidá. Nesmíte ovšem zapomenout i na sebe. I vy se musíte učit. Okolnosti vyžadují i přizpůsobení se nové věci. Když si tohle neuvědomíte, nikdy tak daleko nedojdete.
V současné době zaměstnáváš přibližně 100 lidí. Firma kvete, ale i přes to všechno, jak si držíš stále své nasazení?
Naše firma úspěšně dokončila jednu etapu a teď stojí před další. Ta nám otvírá možnosti i bankovních produktů. Jsme schopni dosáhnout na evropské peníze a hlavně máme vlastní zázemí. Prostory, i pro růst. Jsme nezávislá firma, což je také důležité.
Jde to, co dál? Stačí to? Firma, která se přestane rozvíjet, začne zanikat. Nový zákazník, vyžaduje nové věci. My se teď orientujeme na služby, péči o zákazníka. Musíme také neustále doplňovat informace. Pokud chce zákazník něco nestandardního, upozorníme ho na to.
Dalším důležitým bodem je servis …. I ten musíme zdokonalovat. Dlouhodobé plány, vždy vidím, že bych mohl něco udělat jinak, posunout se zase kus dopředu. Tím, že mám oči stále otevřené, pomáhám i naší firmě.
Co bys doporučil těm, kteří mají podobné plány, jako jsi kdysi míval ty?
Budu se opakovat, ale je důležité nadchnout zákazníka pro dlouhodobou spolupráci. Investice je sice náročná, ale zajistí vám návratnost a podpoří kvalitní spolupráci. Musíte umět najít místo na trhu a využít ho. Pro zákazníka se naučit nové věci. Jen tak vše půjde, tak jak má.
Poslední důležitá otázka. Co udělat v okamžiku, kdy se začíná dařit?
I když se začíná dařit, musíte se o firmu starat, zachovat trend. Přiměřeným způsobem rozvíjet dál. Znát svůj dlouhodobý cíl, reinvestovat zpět do firmy. Cíl je důležitý. Díky němu můžete zlepšit technologie, know-how. S rozumem reinvestovat tam, kde je to třeba. Musíte umět vytvořit firmě ty správné podmínky. Mít vždy náhradní řešení. Zajistit si správné certifikace, logistiku, protože bez nich jste nahraní. Tomu všemu přizpůsobíte rok, dva, tři, a úspěch se dostaví sám.