fbpx

2 dubna

Byl v dluzích. Dnes inspiruje a směřuje vysoko – Michal Blažek

0  comments

Michal Blažek je specialistou v oboru výkonnostního marketingu. Zabývá se zejména PPC a webovou analytikou, je prezidentem Bohemian Toastmasters a certifikovaným partnerem Google. Michal Blažek je talentovaný a respektovaný člověk nejen ve svém oboru. Neměl to v životě jednoduché, ale vyhrabal se z toho a dnes inspiruje tisíce lidí. Proto jsem se rozhodl mu položit pár otázek.

Čím sis prošel?
Od střední školy jsem byl postaven tomu, že co si nevydělám, to nemám. Takže jsem při střední škole chodil na brigády a naučil se vážit peněz. Na vejšce už to bylo těžší kvůli ubytování a nákladům na živobytí. Rodiče se mě snažili podporovat, ale bylo to nad jejich síly. Nijak jim to nevyčítám, naopak mě to přinutilo na sobě makat.

Alza, Tesco, telemarketing, finanční poradenství byly moje první pracovní zkušenosti s minimální výší mzdy. Již od 12 let mě bavilo IT, ale nevěřil jsem si, že bych se tím mohl živit. Práci v IT jsem vlastně ani nehledal, což mě dodnes dost štve. Do toho jsem chtěl vycestovat do USA na Work and Travel, a tak přišla na řadu půjčka. Svůj sen jsem si splnil. Poznal jsem myšlení Američanů, ten jejich „American dream“ a mnoho dalšího. To mi dost pomohlo změnit úhel pohledu, stal jsem se i sebevědomějším. Po návratu z USA jsem začal pracovat jako obchodní zástupce ve společnosti, s kterou jsem do USA odjel.

Co bylo (a je) tvým hnacím motorem?
Asi touha být nejlepší. Nikdy jsem nebyl spokojený s tím, jaký jsem, a s tím, co mám. Nechápu ty řeči na téma být spokojený s tím, co máš, takže největším motorem je moje interní motivace. A taky mi hodně pomohlo okolí – určití lidé a štěstí. Konkrétně majitelé společnosti, kde jsem dělal obchoďáka, kteří mi umožnili začít se věnovat ve společnosti IT a marketingu, což mi pomohlo k prvním klientům, kteří mě doporučovali dále.

Zároveň můj obor se opravdu rychle vyvíjí a vyžaduje specializaci. Jelikož mě práce baví, nevadí mi strávit celou noc nad novým nástrojem a pak jenom svítá… tak ještě ráno vše sepsat na blog, ale o tom asi dál. No a jak jsem se zlepšoval, sazby za mou práci se postupně zvyšovaly a loni jsme založili s Lukášem Teplým, kamarádem z koleje a špičkovým web analytikem, vlastní s.r.o. Každopádně moje práce je mojí vášní a to, si myslím, je nejdůležitější v úspěchu.

Čeho se už dokážeš vyvarovat?
Neřekl bych, že úplně dokážu, ale snažím se. Jednu dobu jsem měl fakt extrémní tempo, práce 2 dny v kuse apod. Chybovost při tomto tempu extrémně rostla. Málo spánku se naskládá. Třeba jsem zapomněl na měsíc domluvené školení nebo místo 5 Kč za klik nastavil 500 Kč. Dostavily se i zdravotní problémy. Takže se snažím dělat chytřejší a dlouhodobější rozhodnutí.

Postupně jsi objevil sílu Personal Brandingu, o které často prezentuješ. Jak důležitý Personal Branding je pro lidi?
Personal branding je postup, kdy lidé propagují sebe a svoji kariéru jako značku. Důležitost bych shrnul v pěti bodech:

1. Pomůže ti získat respekt – ukážeš, že jsi odborník.
2. Odlišíš se tím od davu.
3. Zároveň tím dáváš svým službám osobu s obrovskou kredibilitou.
4. Pomůžeš ostatním, kteří si čtou tvůj blog nebo tě poslouchají na konferencích.
5. V konečném důsledku získáš zakázku.

Je vtipné, že dělám pro ostatní výkonnostní marketing, ale do své propagace jsem zatím investoval maximálně pár stovek na kredit a vizitky.

Čas jsou peníze. Proč bloguješ, přednášíš… i když je to zadarmo?
Jak jsem říkal, pomůže ti to získat zakázky, je to v podstatě investice. A za druhé mě to baví. Jako podnikatel máš klienty, kteří ti řeknou „dobrá práce“ a jsou vděční, a pak máš samozřejmě i takové klienty, u kterých by ses mohl přetrhnout a pořád to bude špatně. Tyto aktivity jsou většinou přijímány pozitivně, posluchači / čtenáři jsou rádi, že něco takového děláš a to tě naplňuje. A co si budeme nalhávat, občas ze mě vylítne nějaká blbost, nemám patent na rozum, to si uvědomuji a zdůrazňuji. Rád napíšu, co si myslím a když můžu, pomůžu. A když už nějaká blbost zazní, odborníci tě v komentech upozorní a to tě nutí se dále vzdělávat a udělat ještě lepší produkt.

Prodal bys někdy svoji firmu?
Nezakládáme s Lukášem firmu proto, abychom ji prodali. Vychováváme a budujeme naši srdeční záležitost.

Jaké je tvé profesní motto?
Při své práci nemám jedno motto, ale tři pravidla, kterých se snažím držet:

  • Co nemůžeš změřit na internetu, to radši vůbec nedělej.
  • Celý online svět je propojený. Pochop tato spojení a využij jich.
  • I na internetu jsou lidi. Mysli na to!

Ze sebe, svých kolegů i výsledků mých klientů se snažím vymlátit maximum. Získat důvěru je velmi důležité pro efektivní spolupráci. Nejradši spolupracuji s klienty, kteří již mají s marketingem zkušenosti a chtějí z něj vymlátit maximum. Je to náročnější na znalosti, méně náročné na okecávání základů a to nás přesně baví, challenge zakázky.

Co bys doporučil začínajícím podnikatelům?
Ať se toho nebojí. Dneska si živnosťák založíš za hodinu, amatérské webovky dáš dohromady během pár hodin a můžeš začít. Vidím kolem sebe dost nadějných lidí a nevěří si. Dodnes se trošku děsím své drzosti. První zakázku na dynamický remarketing jsem přijal 3 dny poté, co jsem se dozvěděl, co to je. A vyšlo to. Teď se na to specializujeme. Takže bych doporučil, jít do toho a nic neřešit, nějak to dopadne.

Jaké máš pracovní cíle a přání?
Dobrá otázka, o Vánocích jsem o tom dost přemýšlel. Má přání jsou zároveň mými cíly. Mám je rozdělené časově.

Krátkodobý cíl – dopřát si v tomto létě 3 týdny dovolené s vědomím, že vše v mé firmě bude OK.

Střednědobý cíl – struktura firmy bude efektivní a variabilní v případě nahodilých situací typu onemocnění člena týmu na 2 měsíce. Aby firma i při takovémto výpadku dokázala stále růst. To chci vypracovat do roka až dvou.

Dlouhodobý cíl – mít agenturu, která by změnila marketing v ČR. Hlavně z hlediska výkonové propagace. Když vidím velkou firmu, které spravuje marketing docela velká firma, a oni ani neměří konverze, o výsledku propagace usuzují z počtu návštěv, z toho se mi chce trochu brečet a tohle chceme změnit.


 

Jaké vlastnosti na Michalu Blažkovi oceňuji? Jeho myšlení, až nebezpečně vysokou inteligenci, pracovitost a nadšení pro práci, schopnost skloubit mnoho aktivit, jeho otevřené oči pro realitu s kreativními dovednostmi a mnoho dalších schopností. Tento člověk je určitě nejen mně velkou inspirací!

 

 


Tags


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch

Name*
Email*
Message
0 of 350
>

Privacy Preference Center