Na čem si myslíte, že stojí svět byznysu?

Na emocích.

A věděli jste, že náš mozek vyhodnocuje emoce z BAREV?

Ač jste možná o tom nikdy nepřemýšleli, pomocí vhodně zvolených barev, ať už na vašem webu, logu nebo vizitkách, dokážete lépe působit a komunikovat směrem k vašim potenciálním zákazníkům.

Pokud chcete zaujmout co nejširší masu lidí, použijte červenou, modrou nebo zelenou, říká Jana Popelková, ty totiž naše oko vidí nejvýrazněji.

Jano, dokážeš říct, čím to je, že barvy na nás mají takový vliv?

Důvodů je několik, ale všechny jsou ze stejného šálku a to jsou „emoce“. Již od stvoření přírody měly a mají barvy životně důležitou roli. Vždyť i v přírodě platí: „Jak je něco zářivě barevné, bude to jedovaté.“ Proto i člověk postupem evoluce se musel naučit vnímat barvy a spojovat si je s emocemi, které mu výsledně mohou zachránit život.Tyto hluboce zakořeněné zkušenosti našich předků v našem podvědomí stále zůstávají a aniž to víme, náš mozek podle nich vyhodnocuje emoce z barev.

Další aspekt je fyzika a to světelné vlnění (fyzici prominou, snažím se dost složitou problematiku zjednodušit). Každá barva má své vlnění a to prostupuje naším okem podle toho, jak rezonuje s množstvím buněk v oku pro tu kterou barvu, to je rychlost našeho vnímání té oné barvy.

Mimochodem víte, kterou barvu uvidíte jako první? Červenou? Chyba… modrou!

Naše vidění ve tmě je totiž modré a tma je pro člověka nebezpečná. Další aspekt barev je jejich energie. Tak jako lidé mají určité pole, které vyzařuje, tak i barva vyzařuje. A to dokonce tak silně, že to dokáže ovlivnit energetické pole člověka a reakce na toto ovlivnění se opět projeví v podvědomí.

Uvědomuje si náš mozek různé barvy, nebo se vše děje na podvědomé úrovni?

Energetické ovlivnění se děje čistě na podvědomé úrovni. Rychlost vnímání barev, souvisejí také s fyziologií. To, co si uvědomujeme, jsou naučené reakce na konkrétní barvu. Např. víme, že červená znamená pozor, žluté je sluníčko atd. Dá se říci, že 75% je podvědomí a pouhých 25% je vědomí. Proto je tak složité vybrat vhodnou barvu do loga a na web, pokud neumíte proplouvat zákoutími lidského podvědomí.

Jak tedy zvolit nejvhodnější barvu pro své podnikání?

Barva by s vámi měla souznit, je tedy nevhodné do loga dávat např. růžovou, pokud ji nesnášíte, i když by byla vhodná z hlediska podpory podniku. Jde to obejít i kombinací jiných barev. Také ale není rozumné dát do loga např. fialovou, jen protože je to prostě vaše oblíbená barva a neřešit dopady působení.

Doporučuji si alespoň nastudovat základy působení barev. Také je potřeba si uvědomit, co chcete, aby barva v potencionálních klientech vyvolala… A pamatujte… stejný šálek… emoce. Takže: „Chci, aby si mne najímali“ není emoce!

Kam všude barvy dát (web,logo…) – kde by rozhodně měly být?

Toto je nejjednoduší otázka, jakou jsi mi položila. Odpověď je snadná. Barvy dejte všude tam, kde chcete vyvolat emoce. A jak víte, to, co hýbe ekonomikou, jsou jenom emoce. Takže to shrnu. Barvy by měly být všude.

Podle čeho nejvhodnější barvu vybrat?

Podle emocí, které chcete vzbudit.

Co vhodně zvolená barva dokáže způsobit?

Jinými slovy se asi ptáš, proč barvám máš věnovat čas a energii a věnovat se jejich výběru? Protože barvy jsou tvůj tajný pomocník. Dokáží silně ovlivnit podvědomí člověka.

Dám ti jako příklad svou vizitku. Viděla jsi, že je to kombinace tří barev a je, dá se říci, nevšední. Jedna z emocí, kterou tato vizitka má vzbuzovat, je důvěra (vidíš, teď jsem prozradila něco ze zákulisí čarodějky). Už mnohokrát se mi stalo, že jsem tuto vizitku dala člověku, který je absolutní materialista, čarodějka je pro něj spíše sprosté slovo a po chvíli, kdy vizitka ležela na stole a dotyčný ji po očku zkoumal, se ozvalo: „ Netuším jak to děláte, nerozumím tomu, ale věřím vám, že to funguje.“ A měl pravdu… funguje. A protože to funguje, je dobré se tomu věnovat.

Je rozdíl, jak působí barvy na muže, ženy, děti? Hraje třeba roli věk, vzdělání nebo například jiná národnost, pokud cílím na klienty v zahraničí?  Platí v případě barev pořekadlo “jiný kraj, jiný mrav”?

Není absolutně žádný rozdíl. Pořád je to o emocích a ty máme všichni stejné, ať už jsi dítě, muž, nebo stará indiánka.

Jak poznám, že mám vhodně či nevhodně zvolenou barvu?

Doposud to funguje tak, že mi svoje logo a web pošleš a počkáš si na verdikt, jestli budeš rebrandovat.
Teď trošku vážně. Pokud tvoje propagační materiály, což je i logo, web, vizitka, letáky, bannery… na lidi nepůsobí tak, jak chceš, tak je někde chyba a většinou ta chyba začíná u barev.

Jsou nějaké nejčastěji používané barvy?

Bohužel nešvar posledních let je fialová. Přitom fialová je barva nedůvěry. Barvy, které vidí naše oko nejvýrazněji, jsou červená, modrá, zelená. Pokud tedy chcete zaujmout co největší masu lidí, mělo by vaše logo jednu z těchto barev obsahovat. Pozor, ne všechny najednou.

Když si tedy nejsem jistá a nechci se moc barvám věnovat, zvolím klasiku – černou a bílou, tak tím nic nezkazím, je to tak?

Není. Naopak, černá je nejhůř komunikovatelná barva. Černá v logu značí určitou uzavřenost, nepřístupnost. A ty bys chtěla služby od někoho, kdo je tajemný jak hrad v Karpatech?

Jaká značka podle tebe má dobře vybrané barvy?

Jednoznačně Ikea. Ta se hodně povedla. Pak je vtipný vývoj barev u McDonaldu, přesně se v tom odráží potřeba vzbudit důvěru, když se začalo řešit, jak je možné, že hamburger po 10ti letech vypadá stále stejně.

Naprosto přesný je taky Google, LG a taky Ebay. To jsou všechno značky, kde je naprosto evidentní i podle umístění barev, že to není jen kreativita grafika. To mě přivádí ještě na dovětek, že záleží i na tom, kde je barva umístěna, nejen že tam jen je.

 

Pokud se chcete dozvědět více o problematice barev, navštivte dne 25.5. akci Inovace aneb jak zefektivnit a ošetřit své podnikání, která se koná v rámci Týdne Inovací (od 23. – 29.5.) pořádané institutem ELAI.

 Do 25.4. můžete využít možnosti zvýhodněné ceny 790 Kč (včetně DPH). Přihlásit na akci se můžete zde.

 Svět úspěšných je mediálním partnerem této akce.

 

Další odkazy:

FB Fenomén značky 

Web: Fenomén značky