Že je byznys jen pro muže? Tomuto výroku se může Barbora Boháčková jedině smát. Sedmadvacetiletá maminka a podnikatelka má za sebou již silnou firmu s názvem Dárky za Vás, vlastní časopisy a mnoho menších dílčích úspěchů. Jsem proto velmi poctěn, že poskytla rozhovor zrovna do našeho magazínu.
„Když mě to napadlo, hned jsem musela jít něco dělat. Byly asi dvě hodiny ráno.“
Podle vlastních slov se Bára už od mládí protloukala světem sama na sebe a pokoušela se vyhnout zaměstnaneckému vztahu, což se jí bohužel zpočátku nedařilo. „Od devatenácti jsem měla vlastní živnost a masírovala jsem, poté následovaly různé menší projekty, Dárky za Vás ale byly skutečně zlomové.“ Mladá dáma okamžitě vyburcovala manžela, který se zpočátku netvářil příliš nadšeně. Postupem času však uznal, že se jedná o životaschopný nápad.
O čem Bářino podnikání je? „Děláme maminkám radost. Jednoduše řečeno od nás dostávají dárečky v důležitých momentech jejich života.“ To vše samozřejmě zdarma, jinak by to už nebyl dárek! Celý koncept mi osobně přijde téměř geniální – nejrůznější firmy zaměřující se na maminky, od výrobců plínek až po producenty dětských výživ, zasílají do Bářiny společnosti vzorky, které potom spolupracovníci ve společnosti balí do dárkových balíčků a posílají je na místa určení.
„Začátky byly krušné, co si budeme povídat,“
směje se Bára, „musela jsem samozřejmě zpočátku i trošku riskovat, když jsem ještě úplně přesně nevěděla, zda budu schopna obstarat věci do balíčků a bylo třeba s porodnicemi domluvit spolupráci.“ Mladá podnikatelka však nemohla přijít za nejrůznějšími firmami bez toho, aniž by věděla, kam přesně bude zásilky expedovat.
Všude je možné se dočíst o tom, jak ověřit podnikatelský nápad, jak sestavit plán, určit segment trhu, konkurenci a podobné věci. V praxi je však nejlepší jít do věcí tvrdou hlavou. „Popravdě jsem ani nevěděla, že mám nějakou konkurenci, chtěla jsem dělat něco, co mi dávalo smysl. Prostě jsem do toho šla.“ Je krásné poslouchat, když někdo mluví o své vášni a o tom, co jej baví. A jak říká stokrát oklepané rčení: „cesta se ukáže, až když začnete kráčet“. Nejinak tomu bylo i v případě podnikatelky: „Myslela jsem, že když už dodávám dva tisíce balíčků měsíčně do porodnic, je to absolutní strop a není kam se dál posouvat, teď se tomu směju.“
„Je to výhra na všech stranách.“
„Novorozenecké potřeby pokud mají být kvalitní, jsou drahé a ne všichni si mohou dovolit investovat do třech plných balení plen, aby zjistily, zda jejich ratolesti vyhovují. V balíčku jsou vždy po jednom potřeby pro maminky – například krém na opruzeniny, dudlíček, plenka…, zkrátka aby si skutečně maminky mohly vybrat a vyzkoušet, co potřebují.“ Navíc jde o skutečný dárek a to hned z několika důvodů: samozřejmě jsem zjišťoval, jak je to s určitým potvrzením převzetí a co to vlastně znamená pro maminku. „Maminka nic nepodepisuje, ani v prvních chvílích neví, od koho dárek dostala. Sestřička jí balíček buďto přinese po porodu přímo na její pokoj, nebo jej dostane při odchodu z porodnice. Za samotné předání nám pak zodpovídají sestry daného oddělení.“ vysvětluje Bára.
Proč je ale pro výrobce atraktivní poskytovat své zboží, a dokonce za to platit, aby je poté někdo mohl dostat zdarma? „Je to otázka, která zajímá spoustu lidí. Ale maminky dopřejí svým dětem vždy rádi to, co jim bude vyhovovat a jsou ochotné za to utratit, je potřeba jim to ale ukázat a dám jim možnost produkt ozkoušet. “ Pro firmy je složité dostávat se stále dokola k novým zákaznicím. V tom jim Bára perfektně pomáhá, balíček přece každý měsíc dostane nová maminka.
Kam dál?
„Nezůstali jsme jen u dárků pro čerstvé maminky, dodáváme už také balíčky pro těhotné ženy – tedy na gynekologie. Pro ženy je to důležitá životní zpráva, jsme rádi, když jim tímto balíčekm můžeme pogratulovat a pomoci k výbavičce, máme také spoustu projektů pro děti od 3 do 7 let, chceme tu pro maminky být od těhotenství až po první školní den.“ popisuje současný stav společnosti. Do budoucna chce Bára „základnu obdarovávaných“ ještě více rozšířit. V současné době rovněž vydává dva časopisy, taktéž zaměřené na maminky – Devět měsíců pod mým srdcem, který je pro těhotné ženy a dívky, a První rok v mé náruči, jenž je určen novopečeným maminkám. Chystají také další publikace pro maminky, ale také pro tatínky.
„Máme také vlastní síť Baby Ambasadorek, jsou to maminky, které si u nás mohou přivydělat či ušetřit při nákupu běžných potřeb. Častokrát přináší vlastní nápady. Jedna Ambasadorka pro nás teď například píše kuchařku.“ To však není jediné, na co se chce Bára zaměřit. Podle jejích slov je nejdůležitější najít rovnováhu mezi rodinným životem, prací a sebou samým. „Neustále jsem pracovala na svém podniku nebo se věnovala dětem. Až po dlouhé době mi došlo, jak vyčerpaná vlastně jsem a že potřebuji čas i sama na sebe.“
Na závěr jsem tuto úžasnou dámu požádal o vzkaz pro Vás, čtenáře Světa úspěšných: „Ráda bych řekla, ať se lidi nebojí do něčeho jít po hlavě. Při nejhorším se zase vrátí do práce, nic horšího se stát nemůže. Žít s pocitem, že jste to alespoň zkusili, je mnohem lepší, než zahodit své sny. “