Dobrý dojem na obchodním setkání patří ke skvělému způsobu, jak schůzku nasměrovat do příznivého konce a tedy k vybudování nové spolupráce s potencionálním klientem. Častokrát jsou to právě drobnosti, které kazí nejen váš dojem, ale výrazně si hrají s pocity klienta sedícího naproti vám. Pokud chceme úspěšně ukončit naši schůzku, musíme vědět, co vše je potřeba pro skvělé nastolení atmosféry setkání a jakých chyb je třeba se vyvarovat.

Nemeškejte

Obchodní setkání není sraz kamarádů v hospodě. Přátelům je jedno, kdy přijedete, hlavní je, že přijdete. Obchodní setkání a klient samotný si však zakládá na přesně stanoveném termínu a čase. Pokud se opozdí náš klient, nevadí. My alespoň prokážeme, že nám na dohodnutém setkání skutečně záleží a máme zájem konzultovat jednotlivá řešení výhodná pro klienta. Pokud budete dochvilní, i vaše nitro bude klidné. Máte čas se totiž nastavit na “vítěznou vlnu”, kdy si představujete, jak vám vše hraje do karet a vy vaše setkání hravě zvládnete.

Nepokládejte svůj mobilní telefon na pracovní stůl

Nemoc dnešní doby – kamkoli přijdeme, vidíme na stolech smartphony. Na setkáních tento “trend” vyhoďte ze svých zlozvyků, protože to skutečně odrazuje nejen pozornost vašeho klienta, ale i pozornost vás samých. Na obchodním setkání ho nepotřebujete, protože byste všechen čas měli věnovat vašemu klientovi. Vypněte si zvuky a schovejte ho do tašky. Neustálé vibrování a svícení obrazovky má výrazný dopad na náladu klienta sedícího naproti vám.

Nezahlcujme stůl mezi námi a klientem

Stůl neslouží k tomu, abychom na něj pokládali milion věcí. Katalogy, letáčky, papíry atd. to vše si připravte předem do své pracovní tašky a vytahujte jenom to, o čem se momentálně bavíte. Je zbytečné všechny tyto věci vytáhnout najednou – zase platí, že tyto předměty odrazují pozornost našeho klienta. Naše konfrontace s klientem by měla být vyrušována co nejméně, protože pouze tak docílíme toho, že budeme skutečně rozumět tomu, co klient žádá a on porozumí tomu, co opravdu nabízíte.

Související článek: 5 důvodů, proč mít pořádek ve svých věcech

Nenabízejte všechno, ale jen to, co zákazník skutečně potřebuje

Nejste teleshopping, kde se snažíte nabídnout vše jen za vidinou čistého a co nejvyššího zisku. Klient je také jen bytost a častokrát dost bystrá a ví, proč si zvolil právě vás. Ví, jaké jsou jeho představy a vaším posláním by mělo být nabídnout mu co nejvěrnější a nejvýhodnější řešení pro vás oba. Z toho následně plyne, že jeho spokojenost bude vaším větrem do plachet při další spolupráci. Poslechněte si jeho požadavky a vynaložte maximální snahu splnit mu jeho přání.

Nepokládejte klientovi zbytečné otázky, z nichž se nic v podstatě nedozvíte

Klást otázky je jednoduché, avšak v konečném důsledku je důležité, co jsme se z odpovědí našeho klienta dozvěděli a zda jsme pochopili celou podstatu jeho přání. Proto se snažte se svými otázkami směřovat k tomu, abyste správně uchopili vše, co od vás váš klient žádá.

Na všechno se dá připravit prostým způsobem a vše, co k tomu potřebujete, je malý zápisník. Tam si sepište všechny otázky, které chcete vy pokládat vaším klientům, a naopak si zase sepište všechny otázky, které jsou a mohou být pokládány vám samým ze strany klientů. Tímto způsobem se nedostanete do úzkých a budete schopni působit profesionálněji.

Právě maličkosti vytvářejí v našem životě to podstatné, na čem skutečně záleží. Maličkosti se dotýkají vztahů, byznysu, sportu, práce atd. Právě připravenost z obchodníka dělá o třídu lepšího člověka jak v pracovním, tak osobním životě. Od vzhledu až po vyjadřování – to vše vytváří dojem a ten se velmi výrazně zapíše v mysli našeho klienta, a proto dělejte vše pro to, aby tento dojem byl tím nejlepším a klient vás chtěl vidět zas a znova.