Je známo, že si rádi vybíráme to, co se nám líbí nebo to, po čem toužíme. Od jídla přes automobily různých značek a mnoho dalšího. Zájmy máme jednoduše každý – fotografování, architektura, móda atd. Někteří z vás možná vlastníte nějakou nástěnku, na kterou si připínáte právě tyto touhy.
Ben Silbermann není výjimka a tuto činnost vykonával již od malička. Rád si vytvářel sbírky a připínal si na svou nástěnku různé kolekce. Šlo například o hmyz. Obyčejný kluk z Iowy postupem času dostal skvělý nápad. Rozhodl se vytvořit obrovskou virtuální nástěnku, na kterou nejenže můžete shromažďovat své zájmy, ale také je sdílet s ostatními. Dále se zde můžete inspirovat a vzdělávat v jakémkoliv oboru. Pokud jste natolik chytrý, dokážete ho využít i k propagaci vlastního produktu.
Silbermann je nositelem a majitelem myšlenky dnes nejrychleji rostoucí sociální sítě na světě – Pinterest. Pinterest je známý svou jednoduchostí, elegantním designem a uměleckým pojetím celého projektu. Už jen samotný název vám napovídá, o co skutečně jde – připněte si svůj zájem (pin – připínáček/špendlík, interest – zájem). Globální fenomén má momentálně cenu 1,5 bilionu dolarů a jeho cena podobně jako i návštěvníci (tzv. Pinners) neustále narůstá. Na Pinterestu je již vytvořeno více než 1 miliarda nástěnek a 50 miliard pinů. Tyto obrovské čísla zdobí síť, která na scéně působí pouze 5 let. Avšak úspěch se nerodí jen tak a Ben Silbermann o tom ví své.
Inspirující příběh BENA Silbermann A CELOSVĚTOVÝ ÚSPĚCH Pinterestu
Začátek této špendlíkové sítě se datuje již v roce 2009, ale zkušební verze byla spuštěna až v březnu roku 2010. Momentálně 32 letý Ben patří k lidem, kteří nedokončili vysokou školu. Odešel za prací konzultanta do Washingtonu. Zajímal se o internet a následně přesedlal do jedné z nejznámějších společností na světě, do Googlu. Získal práci produktového odborníka. Cítil však, že toto není pro něj to pravé ořechové, a tak dal v roce 2008 výpověď a rozhodl se podnikat. Oslovil spolužáka z vysoké školy Paula Sciarra. Společně vytvořili aplikaci na nakupování s názvem Tote. Ta se však nestala tak atraktivní a nikdy neuspěla.
I přes neúspěch ve svém podnikání se rozhodl, že to nevzdá. Díky aplikaci Tote zjistil, že lidé si raději ukládají fotografie jednotlivých produktů, namísto toho, aby je kupovali. Následně mu osud do života přivedl studenta architektury Evana Sharpa. V této sestavě se pustili do nového projektu, který pojmenovali Pinterest.
Začátky nebyly ani zdaleka snadné a po dobu pár měsíců na Pinterest přišlo sotva 300 lidí. Po devíti měsících měl Pinterest 10 000 uživatelů, ale někteří z nich ho nevyužívali každý den. Ben měl prostě problém přilákat nové uživatele. Pro lidi bylo těžké pochopit skutečnou myšlenku Pinterestu. Ben tedy musel hledat nová řešení a věřil, že svůj nápad prosadí i přesto, že ho odmítlo několik investorů, kterým příliš nevoněla jeho myšlenka o obrovské nástěnce pro všechny.
Většina lidí nevěřila, že dokáže svůj plán uskutečnit a ještě méně lidí se dokázalo skutečně ztotožnit s myšlenkou Pinterestu. Časem si Ben a jeho partneři splnili sen a Pinterest se stával známějším a známějším. Lidé si přicházeli připínat své oblíbené položky na své nástěnky a rádi se s nimi podělili i dál. Ben Silbermann musel mít opravdu tuhý kořínek a musel překonat mnoho překážek, aby se jeho sen stal skutečností s milionovými zisky.
Zajímá vás, jejichž 5 základních bodů stálo za úspěchem Pinterestu a které pravidla zdobí Bena Silbermann? Pokud ano, prosím, čtěte dál.
1. SBÍRÁNÍ ZKUŠENOSTÍ A STUDIUM OD NEJLEPŠÍCH
Praxe je skutečně užitečná. Na rozběhnutí nějakého byznysu je náročné jít bez jakýchkoli zkušeností a znalostí. Avšak ne nemožné. Ben nasbíral potřebné zkušenosti za tři roky působení ve společnosti Google. Evan Sharp zase vedle vytváření Pinterestu odešel pracovat do nejznámější sociální sítě – Facebook. Oba tak tyto znalosti využili na nastartování svého vlastního projektu, který momentálně velmi dobře konkuruje oběma velikánům.
2. VÝMĚNA JISTOTY ZA NEJISTOTU
Silbermann pracoval tři roky ve společnosti, která patří mezi nejznámější na světě a vlastní obrovské množství peněz. Měl jistou práci s dobrým platem v úspěšné společnosti s úspěšnými produkty. I přesto se rozhodl jít vlastní cestou a pokusit se vytvořit něco originálního, co by se dokázalo vyrovnat ostatním sociálním sítím. Začínal prakticky s ničím, ale konečný výsledek je jeho samotný úspěch. Jeho výsledkem je Pinterest!
3. VYTVOŘENÍ SPRÁVNÉHO KOLEKTIVU
Ben Silbermann při pomyšlení na Pinterest ještě před spuštěním byl a stále je mladým člověkem. Našel lidi, kteří mu byli podobní povahově a i věkově. Vytvoření správného kolektivu je jedním z pravidel úspěchu. Člověk by neměl být na nic sám, zvlášť pokud jde o takto mohutný projekt. Na začátku šlo o mladé a především ambiciózních lidí, kteří dokázali vytvořit skvělé zázemí pro tento špendlíkové svět.
Myslím, že věc, kterou jsem se naučil je, že skutečně velcí lidé chtějí pracovat na těžkých problémech.
4. ODMÍTNUTÍ A SELHÁNÍ NEPOVAŽOVANÉ ZA NEÚSPĚŠNÉ
Lidé, kteří se rozhodnou jít si za svým, jsou považováni v dnešním světě za blázny ponořených ve snovém světě. Jinak tomu nebylo ani u Bena. Mnoho lidí nechápalo jeho rozhodnutí. Myšlenka Pinterestu jim také unikala. Většina investorů ho odmítala a on i přes snahu na své síti nenapočítal tak vysoká čísla, jak očekával. Slabý člověk by řekl, že je to dostatečný počet důvodů, proč to skončit. Silný člověk si řekne, že jde jen o přechodnou fázi, na jejímž konci čeká vytoužený úspěch. Ben patří do druhé skupiny lidí. Jednoduše řečeno, trpělivost růže přináší, v tomto případě, ale spíše špendlíky… no ne?
5. DŮLEŽITĚJŠÍ JE CESTA NEŽ CÍL
Sám Ben se nechal slyšet, že pro něj byla cesta za Pinterestu jedno velké dobrodružství. Je krásné pokud dosáhneme toho, co chceme, ale ještě krásnější je pokud víme, co jsme na naší cestě za naším cílem zažívali. Tehdy víme, že jsme prožili každý jeden moment a okamžik. Doslova víme, že jsme žili.
Nebylo to o tom zaručit úspěch, bylo to o tom zaručit dobrodružství, jít a něco dělat!