Kdykoliv chcete prodávat nějaký produkt či službu, neobejdete se bez reklamy a propagace. Je však ale známé, že reklama bývá často drahá. Jiné to už je ale u propagace – ta vyžaduje spíše čas a tvrdou práci. Nejlepší a vlastně jediné místo s podobnou možností je internet. Je to úžasný nástroj. Je obrovský, neustále se rozrůstá a je tam místo pro všechny – nikdo se vás neptá na vzdělání, nemusíte se s nikým osobně scházet a navíc jste naprosto pánem svého času. Nemusíte dokonce mít ani žádné peníze! Ačkoli je pravda, že ten, kdo je má, bude svůj produkt schopen propagovat lépe. Je však nutné říci, že virální marketing nemusí být dostačující pro váš byznys.
Než se bezhlavě vrhnete do inzerování vašeho produktu na internetu, měli byste mít dvě věci – je to až klišé – a to je plán. Měli byste vlastnit také svůj web – webové stránky jsou svým způsobem alfa a omega internetového marketingu, něco jako domeček ve hře na babu, a v případě, že prodáváte produkt či službu, měly by obsahovat i s vlastní e-shop. O důležitosti vašich webových stránek je to však na samostatný článek, v tomto se chci zaměřit na několik jednoduchých kroků, které můžete zahrnout do svého plánování.
1. krok – Určit si rozpočet
Jedná se o ožehavé téma, avšak na internetu můžete velmi dobře zúročit i pár stovek, stejně jako nemusíte mít vůbec nic. Pokud disponujete dostatečně vysokou částkou, nabízí všechny servery od sociálních sítí přes Google až po Seznam možnost cílené reklamy, a vy se můžete pohodlněji zaměřit na několik největších „lovišť“ pomocí placené propagace. V případě absence finančních prostředků je nutné věnovat propagaci čas a jednoduše řečeno být všude, což chce i trochu otrocké práce.
2. krok – Určení loviště
Lovištěm nemyslím nic jiného než web nebo server, na němž budete váš produkt či službu propagovat. V tomto kroku se jistě vyplatí využít Google a vypsat si všechny možné i nemožné portály, zabývající se tím, co nabízíte. Věřte, že jich najdete více než dost. Zaměřte se na cílení portálu – když prodáváte oblečení, nebudete si zakládat účet na Goodreads. Vytipujte si i sociální sítě – je pravda, že například Facebook se hodí pro jinou cílovou skupinu než Twitter. Většinou budete hledat veřejné e-shopy, které nabízí Pay-as-you-go systém, což znamená, že vám provozovatel portálu inkasuje z každého prodaného kusu několik procent.
3. krok – Budování sítě
Nyní nastává čas otrocké dřiny. Zaregistrovat se na co nejvíce sítí, všude váš produkt a službu zařadit do katalogů, popsat, zkrátka udělat vše, co inzerování na různých portálech vyžaduje. Vyplatí se tomuto kroku věnovat hodně času a skutečně uveřejnit vaši službu a produkt všude, kde to lze, a nastavit si všechny sociální sítě, na nichž budete inzerovat.
Poté, co si vytvoříte bezpočet účtů na bezpočtu stránek, je na čase vše propojit. Proč? Protože lidé rádi klikají a rádi klikají hned, rychle po sobě. Čili se snažíte o to, aby se z nějakých stránek dostali co nejrychleji na váš web, nejlépe hned od stránky, kde je váš produkt popsaný do e-shopu na vašem webu. Proč na vašem webu? Protože neplatíte poplatky provozovateli inzertní sítě. Z jiných stránek zase budete chtít odvést lidi na vaše stránky na Facebooku, Twitteru, či na recenze… Je třeba si uvědomit, co každý portál či server nabízí, a podle toho jej využívat.
Pokud možno se snažte ovládání co nejvíce věcí spojit dohromady, například aplikacemi, abyste ušetřili čas při následném zveřejňování na každé jednotlivé síti.
4. krok – Aktivní propagace
Sem nepatří pouze spravování stránek na sociálních sítích, což je svým způsobem velmi zábavné a komunikace se zákazníkem skrze ně je dnes nutná, ale například i účastnění se diskusních fór. Například prodáváte-li přenosné nabíječky na mobil, proč se nezapojovat do fór o mobilních telefonech? Dbejte však na to, abyste nepřidávali příspěvky typu: „Kupte si nabíječku“, vyhledejte si konkrétní vlákna, kde se toto téma řeší, případně založte vlastní, vytvářejte hodnotné příspěvky. Vyhledávejte média, ať již tištěná či elektronická, snažte se je zaujmout, aby měla důvod napsat o vašem produktu. Můžete zkusit navázat spolupráci, zkusit zažádat o recenzi, je potřeba to jen zkoušet.
Všechny druhy propagace je třeba ještě podrobovat následné kritice. Všechny propagační weby nabízí statistiky návštěvnosti, prodeje, prokliknutí na váš web atd. Doba jde však neustále dopředu a vymýšlejí se nové a nové, někdy ne příliš čestné, způsoby prodeje. Omlouvám se, že již v tomto článku není místo pro popsání důležitosti, významu a postavení webových stránek v propagaci na internetu. Snad se tomu budu věnovat příště. Ve světě online marketingu se musí každý zorientovat spíše sám a je pravda, že je to trochu jako by vás hodili do bazénu s vodou. Ale dá se v něm velmi snadno naučit plavat a na rozdíl od skutečné vody nenesete riziko utopení…