Stále více lidí v dnešní době začíná svědomitě a pravidelně pracovat na svých vytyčených cílech nebo snech. Avšak jejich snaha ne vždy přináší takové ovoce jako jiným. Jejich cesta může trvat déle nebo být náročnější než u jejich konkurenta. Jedná se o štěstí nebo ten druhý dělá něco jinak? A pokud dělá, tak co, když oba pracují ve stejném oboru a oba velmi tvrdě? Nejedná se třeba jen o to, že jeden z nich dokáže pracovat efektivněji? V naprosté většině případů tomu tak je a pokud i vy chcete zvýšit svou produktivitu, tak:

1. Ovládněte multitasking

Tento pojem označuje dělání více úkolů či rozdělení více úkolů do pořadí a plánu tak, jak je budeme dělat. Může se zdát, že když máte několik úkolů, nemusí záležet na tom, v jakém pořadí je uděláte. Opak je pravdou. Uvážené a promyšlené rozvržení úkolů na den vám jej může nejen velmi zpříjemnit, ale i usnadnit plnění úkolů. Naplánovat své úkoly tak, abyste zvýšili svou efektivitu, nemusí být vždy nejjednodušší, avšak platí, že nejnáročnější úkoly dělejte ve vaší špičce výkonu, ne například hodinu před spánkem.

2. Určete důležitosti jednotlivých úkolů

Uznejte, že přečíst emaily nebo zkontrolovat sociální sítě není vždy tak důležité jako například vytvoření menu pro vaše stránky. Navíc se při odpovídání na zprávy nemusíte tolik soustředit a klidně počkají, než půjdete spát. Zatímco na náročnější úkoly je třeba si vyčlenit více času a věnovat jim více energie.

3. Udělejte si myšlenkovou mapu

… nebo raději dvě. Dodnes si pamatuji, jak nás na základní škole učili tuto věc a strašně mě nebavila. Až časem jsem pochopil jejich sílu. Myšlenkové mapy využívejte hlavně v případech, kdy plánujete nebo vymýšlíte něco nového. Jejich krása je v tom, že vám ukáží vše, co je třeba v dané oblasti udělat. Zkrátka jde o to, že v jeden okamžik se dostanete do fáze, kdy budete mít všechny úkoly potřebné k realizaci vašeho snu na jednom papíře a poté už je jen stačí rozplánovat do vašich plánů.

4. Upravte si své prostředí

Jsem si jistý, že není třeba říkat, jak obrovský vliv na vás má vaše prostředí a u práce to platí dvojnásob. Pracujete-li v kanceláři, doporučuji například nábytek na kolečkách. Během chvíle můžete své prostředí změnit a nezůstávat tak v monotónní rutině, nemluvě o tom, že kdykoli můžete vytvořit pracovní prostor pro celý tým. Jestli jste v situaci, kdy nemůžete pracovní prostředí vystát, je na čase jej změnit. Co například práce z domova?

efektivita2

5. Uvědomte si, proč to vlastně děláte

Vaše vynaložené úsilí poté získá smysl. I vy sami jistě pocítíte vetší naplnění z práce. Tento bod velmi úzce souvisí s tím, zda máte jasně vytyčené cíle či nikoli.

6. Naučte se sami sebe motivovat

Nemá žádný smysl říkat, abyste zůstávali motivovaní, jelikož to mnoho lidí neumí. Skutečně se jedná o vlastnost, kterou je třeba se učit, jelikož zůstat motivovaný je skutečně velmi důležité. Všechny úkoly jdou potom krásně od ruky a překážky jako by byly menší či mizely úplně, proto všem doporučuji studovat techniky a způsoby sebemotivace, jelikož to velmi usnadní a zpříjemní nejen práci, ale i život.

7. Připravte si něco dobrého…

… a vezměte si to s sebou k práci. Trochu ovoce, malou sladkost či slanost? Na tom nezáleží, jde zde spíše o to, že vám taková svačinka pomůže uvolnit se a lépe se koncentrovat.

8. Hýbejte se

Největším zabijákem energie je její nevyužívání. Člověk, který nemá zdravý pohyb, je častokrát mnohem dříve vyčerpaný, náchylnější k nemocem a obecně méně odolný. Stačí například úplně obyčejné procházky do přírody či jakýkoli sport a tělo je čistší a hlavně načerpá ve výsledku více energie než pouhým nicneděláním.

9. Dělejte si mezi prací přestávky

Přiznejte si, že nejste stroj a nevydržíte pracovat více než několik hodin v kuse tak, aby vaše odvedená práce byla kvalitní a efektivní. Tento bod je také velmi objektivní a je spíše na vás, abyste jej prozkoušeli a zjistili, jaký přestávkový režim vám vyhovuje více, jestli jednou za několik hodin na delší dobu nebo jednou za hodinu na pár minut.

10. Jezte více ovoce a zeleniny

Věřte mi, také jsem tomu nevěřil, ale od doby, kdy jsem do jídelníčku zařadil i ovoce a zeleninu ve větším množství, nestačil jsem se divit. Dodá vám to takové množství energie, že naprosto přestanete potřebovat kofein a sacharózu – kuchyňský cukr. Naproti tomu budete plní glukózy a fruktózy, dvou přírodních cukrů, které naše tělo dokáže strávit nejlépe a dostane z nich v podstatě všechnu energii beze zbytků.